یادداشت سیاسی ؛ عنوان: نقش مردم در نظام اسلامی... تهیه و تدوین: روحانی صمد بابائی ع س ف ا ش سربیشه رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در آستانه انتخابات، مملو از نکات نغز در باب مردم‌سالاری دینی و جایگاه مردم است. معظم‌له در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور با تشریح جایگاه مردم در نظام اسلامی، می‌فرمایند: «در حیات اسلامی. مردم، در نگاه اسلام، در نگاه قرآن، با توجه به مجموعه‌ احکام اسلامی، خیلی مورد توجهند در تحرک جامعه‌ اسلامی، مجتمع اسلامی و حیات مجتمع اسلامی؛ نقش برجسته‌ای دارند... نقش مردم اینقدر مهم است. حتی کسی مثل امیرالمؤمنین، علی‌بن‌ابی‌طالب، اگر مردم با او نباشند، دُوروبَرش نباشند، می‌گوید من تکلیفی ندارم. اگر چنانچه مردم آمدند، آن‌وقت بر او واجب است که مسئولیت را بپذیرد؛ لذا حضرت مسئولیت را قبول کرد؛ مردم آمدند، فشار آوردند، اصرار کردند که شما بیایید خلافت را قبول کنید، ایشان هم قبول کرد. نقش مردم اینقدر مهم است... رسیدن به هدف‌های اسلامی‌ـ حالا اسمش را بگذارید «نظام اسلامی»، در نهایت «تمدن اسلامی‌ـ جز با حضور مردم، جز با توجه و مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست؛ باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند.» با مروری بر داستان انقلاب اسلامی و نگاهی به وضعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در نیمه دهه پنجم می‌توان جلوه‌های متنوعی از حاکمیت مردم‌سالاری دینی را مشاهده کرد که آن را به نظامی بی‌بدیل مبدل کرده است. بدون شک، چنین دستاورد باعظمتی را می‌توان در صدر مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی قرار داد و ابعاد گوناگون آن را بررسی و مطالعه کرد. مردم و انقلاب اسلامی اولین عرصه تجلی مردم‌سالاری دینی حضور همه‌جانبه اقشار گوناگون مردم در انقلاب بود. انقلاب اسلامی برخلاف بسیاری از انقلابات مشهور قرون جدید که یا مبتنی بر منافع طبقاتی شکل گرفته‌اند یا از سوی بخش خاصی از جامعه هدایت و حمایت شده‌اند و اهداف خاص قشری، طبقاتی، فرقه‌ای را هدف قرار داده‌اند، نهضتی بود که اهداف خود را منافع همه اقشار و طبقات و توده‌های ملت با همه اعتقادات و گرایش‌های مذهبی قرار داده بود و به دنبال شکل‌گیری نظامی بود که همه مردم ایران زمین در آن از حقوق اولیه انسانی برخوردار باشند و با این اهداف توانسته بود همه اقشار جامعه را به صحنه مبارزه با رژیم کشانده و پیر و جوان، شهری و روستایی، باسواد و بی‌سواد و همه و همه را در این «اعتراض بزرگ» همراه کند. برپایی نظام سیاسی با پیروزی انقلاب اسلامی مردم به خانه‌های خود باز نگشتند و زمام امور را به نخبگان و سیاسیون نسپردند تا آنها برای‌شان تصمیم‌سازی کنند و آنها تنها در وضعیتی انفعالی نظاره‌گر مسائل باشند. از سویی دیگر خیل توده‌های ملت، جمعی بدون‌‌شعور و مهر شده در خدمت «رهبران پوپولیست پرور» نبودند که توان‌شان در خدمت صاحبان قدرت قرار گرفته و به ابزاری در خدمت حاکمان جدید قرار گیرد؛ آفاتی که پیش از این اغلب انقلاب‌های «عصر انقلاب‌ها» را به انحراف کشانده بود. بلکه انقلاب اسلامی حرکتی بود که مردم پس از پیروزی انقلاب همچنان در صحنه ماندند تا ایدئولوژی‌های تنگ نظر «نخبه سالار»، «تبارسالار»، «اریستوکرات» و «الیگارشیک» را از صحنه رانده و گام به گام با هدایت «رهبری مردمی» و مبتنی بر آموزه‌های «دینی الهی» نظام سیاسی جدید را شکل دهند. این جهت‌گیری برخاسته از نگاه رهبری الهی بود که در رأس این نهضت قرار داشت و او با تمام وجود به ملت خویش باور داشت. به همین دلیل از روز اول پیروزی نهضت از مردم خواست تا در گام به گام فرآیند شکل‌گیری نظام‌ رأی خود را اعلام کنند. همه‌پرسی جمهوری اسلامی، انتخابات مجلس خبرگان قانون اساس، همه‌پرسی قانون اساسی، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخاباتی بود که در دو سال ابتدایی شکل‌گیری این نظام سیاسی با حضور پرشکوه مردم برگزار و نظام سیاسی مبتنی بر خواست و‌ رأی ملت قانونی شد. انتخاب مسئولان این روند طی چهار دهه از عمر این شجره طیبه ادامه یافته و تقریباً هر سال شاهد برگزاری انتخابات و حضور پاشکوه مردم در صحنه انتخابات بوده‌ایم و هم‌اکنون در انتظار برگزاری چهلمین انتخابات هستیم و همه ارکان نظام به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق‌ رأی ملت برگزیده شده‌اند. در این میان، جایگاهی نیست که مردم در قدرت‌یابی آن نقشی نداشته و از نظارت و کنترل مردمی رهبر معظم انقلاب اسلامی به این حقیقت چنین اشاره دارند: «نظام جمهوری اسلامی به معنای حقیقی ‌کلمه، نظام مردم‏سالار و مت‌کی به مردم است. شما ببینید؛ هر سالی تقریباً ی‌ک انتخابات. ‌کشوری با شصت، هفتاد میلیون جمعیت، هر سال یک انتخابات در همه‏ شئون، از رهبری نظام گرفته تا رئیس‌جمهور، تا نمایندگان و تا شوراها. ✅با روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان سربیشه همراه شوید 👇👇👇👇 https://eitaa.com/r_f_e_khj_sarbishe