💢 مسألهی تعطیلی جمعه
هم از آن مسائلی است كه در بعضی كشورهای اسلامی از وقتی كه استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلاً در پاكستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی كردند همهی سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل كنند. از جمله اینكه روز تعطیل را از جمعه به یكشنبه تبدیل كردند. هنوز هم در پاكستان همین طور است؛ اگر یك چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشكل است. پاكستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاكستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینكه یك واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فكری و ایمانی كه ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یكدیگر جدا هستیم و نمیخواهیم با شما زندگی كنیم و میخواهیم مستقل شویم. در عین حال اینها كه در مقابل هندیها آنقدر مقاومت كردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ كردهاند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یكشنبه است.
این را عرض میكنم برای این كه ما باید توجه داشته باشیم به نغمههایی كه كم و بیش در مجلهها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه علمی شنیده میشود. مینویسند این برای ایران سبب ركود كارهاست كه تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی كه اكثریت مردم دنیا كه ما با آنها سر و كار داریم تعطیلاتشان یكشنبه است. آن وقت ما مجبوریم كه در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یكشنبه برای اینكه دنیا تعطیلی دارد.
پس ما برای اینكه كارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یكشنبه كنیم. دربارهی تاریخ هم میگویند: اكثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب كردهاند ولی ما سال هجری را انتخاب كردهایم و این اسباب زحمت است كه ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل كنیم. اینها همه مقدمهی جذب شدن و مقدمهی هضم شدن فرهنگی در هاضمهی دیگران است.
#تعطیلی_شنبه
📚
#کتاب
#مجموعه_آثار ج ۲۶، ص ۲۹۸
#شهید_مطهری
🆔
@rafigha
https://eitaa.com/rafigha