دنیایی حرف در یک «کوتاه نوشتۀ اربعینی»
مراقب غلبۀ تشیع مناسکی بر معرفتی باشیم!
🖊محمدعلی رنجبر
در این «کوتاه نوشته» به خوبی می توان تفاوت میان تشیع مناسکی با تشیع معرفتی را دید!
خوب دقت کنید
چند کلیدواژه دارد
«توجه و توسل»
«تامل و تفکر»
«هدف شناسی و جایگاه شناسی»
«توفیق و هدایت برای رسیدن به آن هدف و جایگاه دست یافتنی»
«ثبات قدم داشتن تا رسیدن!»
تشیع مناسکی در طول یک سال از «اربعین فعلی تا اربعین بعدی»، تنها با «توسلات مناسبتی»، «بی توجه به تامل و تفکر»، «بی شناخت نسبت به هدف و جایگاه»، «بدون عنایت به هدایت در آن هدف و جایگاه»، ایستا و ساکن می ایستد و گناه پشت گناه می کند و با طاغوت و منکرات به راحتی کنار می آید، آنوقت موقع اربعین خودش را به «مشایه» میرساند و گریه و ضجه میزند تا در دنیا بخشیده و در عقبی شفاعت شود!
همین و بس!
و این کار همیشگی اش به «درازنای تاریخ» تشیع بوده
تشیع مناسکی هزینه نمی پردازد و دنبال راحتی است
و آنقدر امام و راه و مرامش را «قدسی و دست نایافتنی» می کند که خودش را راحت کند
راحت از هر تامل و تفکر و تلاش و مجاهدتی عاشورایی
خداوند بر علو درجات مرحوم آیت الله شاه آبادی بیافزاید
در آسیب شناسی جامعه شیعی اولین آسیب را غرور به «حقانیت و شفاعت» می دانن که منشا تحویل میدان به دشمن و اکتفا به اسلام انفرادی شده است!
و هنوز این بلیه وجود دارد
مخصوصا در بین جوامع عربی مثل عراق شیعی!
هنوز نتوانسته اند از تشیع مناسکی عبور و به تشیع معرفتی ورود کنند
و این از آثار سوء «تفکر نجفی» بر حوزه معرفتی آنجاست
انسان ناگاه یاد قلوبهم معکم و سیوفهم علیکم می افتد
یعنی عشق قلبی بسیار دارند اما این عشق و توسل هنوز به تفکر و تامل تبدیل نشده و نسبت به یزیدیان و طاغوت های زمانه یعنی آمریکا حساس و متبری نیستند!
و اربعین و این کوتاه نوشته رهبری عزیز فرصت خوبی است که گفتمان تشیع معرفتی را بر تشیع مناسکی در برخی فرهنگها وجوامع شیعی، غلبه دهیم
امید که توجه و توسل را مثل چشمه ساری شوینده صیقل دهند دل و قلبمان قرار دهیم و آنوقت آماده تفکر و تامل و سپس تولی و تبری عملی نسبت به راه و مرام علوی قرار دهیم.
با کانال بینش راهبردی همراه باشید.
🆔
@Binesh_Rahbordi