⭕️ کثرتگرایی در جنبشهای معنوی نوپدید
🔹 در مسلک «سایبابا» نیز کثرتگرایی عرفانی تبلیغ میشود. وی تصریح میکند که همه ادیان حقاند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. هرچند #دین خودساخته خویش را کاملترین و به منزله صد میداند که چون کسی آن را داشته باشد، حقیقت همه ادیان دیگر -که همگی کمتر از صد هستند- را خواهد داشت. وی میگوید: «تمامی ادیان بهسوی یک هدف رهنمون میشوند و تمامی انسانها برادران یکدیگرند».(1) «همه مذاهب، تنها به یک خدا تعلق دارند و شما را بهسوی یک مقصد رهنمون میکنند، ادیان در اصل هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند».(2)
🔻«فالون دافا» و «تی.ام» نیز خود را فراتر از ادیان و جامع آنها معرفی میکنند. افرادی نظیر « #اشو» و «پائولو کوئیلیو» هم در مبانی فکری خود از کتب عرفانی اسلامی حتی قرآن، در کنار عهدین و تائوتهچینگ (کتاب مقدس تائوئیستها) و دیگر متون مقدس بودایی استفاده کردهاند.
🔸#کوئیلیو در یکی از آثارش با تأکید بر تجربه دینی و شخصی میگوید: «بسیاری میگویند: من از مذهب شخصی خود پیروی میکنم، چه مهملاتی! طریق، فردی است، اما این طریق، بدون یک پرستش جمعی وجود نخواهد داشت، خواه در آیین کاتولیک، پروتستان، یهود یا اسلام.»(3)
📚1. سایبابا، ساتیا، زندگی من پیام است، پروین بیات، تهران: انتشارات عصر روشنبینی، ج۱، ۱۳۸۴، ص۱۱۳.
2. همان، ص 168.
3. کوئیلیو، پائولو، ورونيكا تصميم مىگيرد بميرد، ترجمه آرش حجازی، تهران: کاروان، 1387، چ 21، ص96.
@feraghvaadyan