════ 🍃📖 💕════
تدبر در قرآن
════💕 📖🍃 ════
« آیه ۳و۴ سوره مبارکه حشر »
وَ لَوْ لا أَنْ كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْجَلاءَ لَعَذَّبَهُمْ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابُ النَّارِ «۳»
و اگر اين نبود كه خداوند، بيرون شدن از خانمان را بر آنان نوشته بود، همانا آنان را در دنيا عذاب مىكرد و البتّه در آخرت عذاب آتش دارند
ذلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ مَنْ يُشَاقِّ اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ «۴»
اين كيفر به خاطر آن است كه آنان با خدا و رسولش دشمنى كردند و هر كس با خدا دشمنى كند، پس (بداند كه) همانا خداوند سخت كيفر است.
🌸نکته ها:🌸
۱. «جلاء» به معناى ترك ديار و وطن به خاطر گرفتارى و بلاست.
۲. «شَاقُّوا» از «شق» به معناى ايجاد شكاف و جدايى و جبههگيرى و دشمنى است.
۳. در سوره مجادله آيه ۲۱ فرمود:
«كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي»
و در اين آيه مىفرمايد:
«كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْجَلاءَ»
يعنى هم پيروزى وهم جلاى وطن با اراده الهى است.
۴. مشابه آيه ۴، در سوره انفال آيه ۱۳ درباره جنگ بدر آمده است.
۵. «شَدِيدُ الْعِقابِ» بودن منافاتى با «أرحم الراحمين»
بودن خداوند ندارد، زيرا هر كدام در جاى خود است، در دعاى افتتاح مىخوانيم:
«و ايقنت انك أرحم الراحمين فى موضع العفو و الرحمة و أشد المعاقبين فى موضع النكال و النقمة»
🌺پیام ها:🌺
۱- حداقل كيفر پيمان شكنى، تبعيد و بيرون راندن از وطن است.
(بنى نضير به خاطر توطئه و خيانت مستحق كيفر سخت بودند، ولى آن حكم به تبعيد شدنشان تبديل شد.)
«لَوْ لا أَنْ كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْجَلاءَ لَعَذَّبَهُمْ فِي الدُّنْيا»
۲- ستيزهجوئى، سبب قهر الهى و تبعيد بنىنضير شد، نه يهودى بودن آنان.
«ذلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ»
۳- كيفرهاى الهى بر اساس عملكرد انسان و عادلانه است.
«ذلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ»
۴- جبههگيرى در برابر رهبر آسمانى، در واقع جبههگيرى در برابر خداست.
(در ابتداى آيه، جبههگيرى در برابر خدا و رسول است ولى پايان آن، جبههگيرى در برابر خداوند مطرح شده است.)
شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ... يُشَاقِّ اللَّهَ
💠 منبع:
تفسير نور، حجةالاسلام قرائتی