استاد مسعود عالی:
ولایت دو جنبه دارد:
۱)جنبه ثبوتی و نفسالامری که اهلبیت علیهم السلام آن را از جانب خدا داشته و دارند و ربطی به پذیرش مردم ندارد.
۲)جنبه اثباتی و برای دیگران که تحقق آن منوط به پذیرش دیگران است و با زور و تحمیل نیست.(مثل الامام مثل الکعبه اذ توتی ولا تاتی)در زمان حضرت امیرعلیهالسلام این اتفاق نیفتاد که به عنوان ولی خدا و امام معصوم او را بپذیرند(تاچه رسد به سایر امامان معصوم)بلکه حضرت را به عنوان خلیفه چهارم پذیرفتند
(لم یمتثل امر رسول الله فی الهادین بعد الهادین)حکومت ولایی به همین معناست که مردم امیرالمومنین علی علیهالسلام را به عنوان ولی خدا بر خود حاکم کنند،نه صرفا به عنوان خلیفه و این امری جدا از ولایت ثبوتی خود حضرت امیرعلیهالسلام است که از طرف خدا به او داده شده و ربطی به پذیرش مردم ندارد.
اما ولایت اثباتی(پذیرش ولی خدا به عنوان ولی و حاکم توامان) درزمان ائمه علیهمالسلام و حضرت امیرعلیه السلام تحقق نیافت،ولی در زمان حاضر ولایتی که برای فقیه به اجماع فقها(با اختلاف در محدوده آن) بنا به نصب معصومین به عنوان نیابت عامه قرار داده شده،توسط مردم پذیرفته شد.لذا ثبوتا و اثباتا نظام به عنوان نظامی ولایی است.
نپذیرفتن ولایت معصومین بیلیاقتی و عدم رشد مردم آن زمان بوده و هیچ کسر شانی برای اهلبیت علیهمالسلام نیست.و البته پذیرش در زمان ما نشانه رشد و بلوغ شیعه است که از زمینه های حکومت ولایی مهدوی است ان شاالله. بنابراین غرض، تذکر نعمت نظام اسلامی و مردم ولایی و کمک به آن است که با انتقاد درست و بجا ممکن خواهد بود و نه تخریب و تهمت و لجن پراکنی
🆔
@ostad_aali