════ 🍃📖 💕════
تدبر در قرآن
════💕 📖🍃 ════
آیه ۳، سوره اسراء
ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كانَ عَبْداً شَكُوراً «۳»
(اى بنىاسرائيل!) اى فرزندانِ كسانى كه آنان را همراه نوح، سوار (بر كشتى) كرديم و (نجات داديم!) همانا نوح، بندهاى بسيار شكرگزار بود (شما هم مثل او باشيد، تا نجات يابيد).
🌸نکته ها🌸
۱. حضرت نوح را «پدر دوّم» انسان گفتهاند، چون در طوفان نوح، همهى مردم غرق شدند، جز آنان كه در كشتى همراه نوح بودند. از اين رو معناى «ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا» همانند جملهى «يا بَنِي آدَمَ» است.
۲. حضرت نوح در ميان پيامبران، بيش از همه عمر كرد و همواره گرفتار اذيّت و آزار كفّار و لجوجان بود، ولى بندهاى بسيار شاكر بود. خداوند نيز براى حضرت نوح، حساب ويژهاى باز كرده و سلام مخصوص به او داده است.
🌸پیام ها🌸
۱- در مكتب انبيا بودن و همراهى با آنان، رمز نجات و بقاى انسان است.
«ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ»
۲- تاريخِ گذشتگان، عامل تربيت و هشدار براى آيندگان است.
«ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا»
۳- توجّه دادن فرزندان به شرافت و ايمان نياكان، راهى عاطفى براى تربيت و پذيرش دعوت و مسئوليّت آنان است.
«ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا»
۴- عبوديّت وبندگى خدا، زمينه ايمنى از حوادث و مهالك است.
«حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كانَ عَبْداً شَكُوراً»
۵- تجليل از مردان والا و اسوه، از عوامل تربيت است.
«كانَ عَبْداً شَكُوراً»
۶- يكى از بركات شكور بودن، ذرّيه پايدار داشتن است.
ذُرِّيَّةَ مَنْ ... عَبْداً شَكُوراً
💠📖 منبع :
تفسیر نور ؛ حجت الاسلام قرائتی