نَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ
(در آيهاى ديگر داريم:
«ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ»
*خداوند در سينه انسان دو دلقرار نداده است.*)
۲- *عيبها را از ريشه برطرف كنيد. مودت دشمنان خدا انسان را به گرايشهاى فكرى، عملى و اخلاقى به سوى آنان وادار مىكند، لذا بايد ريشهى آن را خشكاند.*
♡لا تَجِدُ ... يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ
۳- *در اسلام، روابط و علاقهها بايد در شعاع رضاى خداوند باشد.*
♡«لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ»
۴- *روابط خانوادگى و خويشاوندى نيز خط قرمز و مرز دارند.*
♡وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ ...
۵- *خداوند به خاطر قطع رابطه با چهار گروه از خويشان اگر معاند باشند، (پدر، پسر، برادر و فاميل)، چهار نمونه از لطف خود را بيان كرده است: ايمان، امداد، بهشت و رضوان.*
♡«الْإِيمانَ، أَيَّدَهُمْ، جَنَّاتٍ، رَضِيَ اللَّهُ»
۶- *ارزش ايمان به ثبات آن است وگرنه ايمانهاى مقطعى، موسمى و عاريهاى سيار است.*
♡«كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ»
۷- *اول ايمان پايدار، بعد امداد و دريافت.*
♡كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ ... أَيَّدَهُمْ ...
۸- *دين تنها يك رابطه قلبى و فردى ميان انسان و خدا نيست، بلكه تعيين كننده روابط اجتماعى است.*
♡لَوْ كانُوا آباءَهُمْ ...
۹- *پاداشها منحصر به آخرت نيست، بلكه تثبيت ايمان و امداد الهى، از پاداشهاى الهى در همين دنياست.*
♡كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ ... أَيَّدَهُمْ
۱۰- *حزب اللّه، با دشمن خدا دوست نمىشود.*
♡لا تَجِدُ قَوْماً ... يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ ... أُولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ
۱۱- *حزب اللّه، نژاد و زبان و منطقه خاص ندارد، بلكه هر مؤمن مقاوم و استوار، جزو حزب اللّه است.*
♡لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ ... يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ ... أُولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ
۱۲- *پيروزى و غلبهاى ارزش دارد كه همراه با رستگارى و رسيدن به هدف باشد.*
*در جاى ديگر مىفرمايد:*
«ألا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ»
*و در اينجا مىفرمايد:*
«أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
۱۳- *دوام نعمت،خود يكى از نعمتهاى بهشتى است.*
♡«خالِدِينَ فِيها»
۱۴- *اين كه ما از خدا راضى باشيم يك طرف قضيه است، مهم رضايت خدا از ماست.*
♡«رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ»
۱۵- *قيامت نعمتها دو گونه است:*
مادّى جَنَّاتٍ ... و معنوى. رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ ... (چنانكه در جاى ديگر مىفرمايد: «وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ»)