📝پ ن:
۱ ـ قَرار به معنى محل استقرار و مَکِیْن به معنى محفوظ است، و در اصل از مکانت است که به معنى تمکن آمده (البته مکانت گاه به معنى منزلت نیز آمده است).
۲ ـ آیه محذوفى دارد و در تقدیر فَنِعْمَ الْقادِرُونَ نَحْنُ است (به اصطلاح مخصوص بالمدح حذف شده).
۳ ـ بعضى از مفسران این آیه را چنین تفسیر کرده اند: ما نطفه را با اندازه گیرى هاى لازم، مقدرات مختلف، و ویژگى هائى در جسم و جان، تقدیر نمودیم، و خوب تقدیر کننده اى هستیم ولى این تفسیر با توجه به این که متن قرآن و قرائت معروف بدون تشدید است بعید به نظر مى رسد، هر چند بعضى گفته اند: ماده ثلاثى مجرد نیز به معنى اندازه گیرى آمده است، اما در استعمالات معمول قادر به این معنى استعمال نمى شود (دقت کنید).
۴ ـ نهج البلاغه ، خطبه ۱۶۳.
۵ ـ کِفاتاً مفعول دوم است براى جَعَلْنا و مصدرى است که به معنى اسم فاعل آمده است.
۶ ـ أَحْیاءً وَ أَمْواتاً حال است براى ضمیر مفعولى محذوفى و در تقدیر کِفاتاً لَکُمْ أَحْیاءً وَ أَمْواتاً مى باشد.
۷ ـ تفسیر برهان ، جلد ۴، صفحه ۴۱۷ (نقل از تفسیر على بن ابراهیم).
۸ ـ رَواسِیَ جمع راسیه به معنى ثابت و پابرجا است، و شامِخات جمع شامخ به معنى بلند است، و در بعضى از عبارات مانند شمخ باتقة کنایه از تکبر است (مفردات راغب).
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom