📌انسان قرآن و انسان زیست شناسی سوره مبارکه «انسان» طرزي خلقت انسان را تبيين مي‏کند که معادل ندارد يعني هيچ موجودي همتاي انسان نيست، گرچه انسان با بسياري از موجودات مشترکاتي دارد آنها که در حيات و زيست‏شناسي تلاش و کوشش کردند و مشترکات انسان و ميمون را بررسي کردند همه آن تحقيق درست است اما معناي آن اين نيست که انسان همين‏ها را دارد و بس! نظير آن مثال‏هايي که قبلاً ذکر مي‏شد، اگر کسي دوران دبستان و دبيرستان و دانشگاه و فوق ليسانس را گذرانده و فعلاً اشتغال به دوران دکترا دارد، او با دبستاني‏ها، دبيرستاني‏ها، دانشگاهي‏ها و ليسانس‏ها مشترکات فراواني دارد. اثبات مشترکات اين شخص با آنها دليل حصر مقام اين شخص نيست اين شخص فعلاً در دوران دکتراست که در هيچ مسئله‏اي با آن افراد ياد شده و عناوين ياد شده شرکتي ندارد. اگر تحقيق کردند ديدند بين انسان و ميمون هشتاد درصد مشترکات هست مربوط به بدن اينها و قوه تغذيه و تنميه و توليد و اين گونه از امور است، اما آن معارف اعتقادي که انسان دارد ذره‏اي از آن در حيوانات نيست. آن قضاياي کلي که انسان درک مي‏کند نمونه‏اي از آنها در حيوانات نيست حيوان قضاياي وهمي و خيالي را درک مي‏کند هرگز قضيه کليه را درک نمي‏کند و مستحضريد که هيچ علم بدون قضيه کلي پيشرفت نمي‏کند در تمام علوم استدلال هست و استدلال يکي از دو مقدمه‏اش حتماً بايد کلي باشد و حيوان هرگز کلي درک نمي‏کند. اما جريان انسان و جن مشخص شد که در جن گرچه مقاماتي هست، حتي ﴿قالَ عِفْريتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتيكَ بِهِ﴾،اينها هست اما جن هرگز به مقام نبوت نمي‏رسد به مقام امامت نمي‏رسد، به آن ولايت کليه نمي‏رسد. جن پيغمبر دارد ولي نه از جنس خود، امام دارد ولي نه از جنس خود بنابراين هيچ مشترکاتي در بحث نبوت و امامت بين انسان و جن نيست. در جريان فرشته‏ها بين انسان و فرشته در آن مقامات عاليه مشترکات فراوان است اما در اوج مقام که انسان «خليفة الله» است و فرشته «خليفة الله» نيست فصل مميز آنهاست و آن اين است که انسان مي‏تواند بلاواسطه شاگرد خدا باشد و فرشته‏ها چنين صلاحيتي ندارند. انسان مي‏تواند اسماي الهي را بلاواسطه از خدا ياد بگيرد که ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسْماءَ كُلَّهَا﴾، فرشته اين چنين نيست. 📼فرازی از سوره الانسان جلسه نهم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom