استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس پانزدهم: حروف مقطّعه‌ ⏺نظريه‌هاى مختلف درباره حروف مقطعه‌ 🔰دیدگاه علامه طباطبايى در تفسير سوره شورى درباره حروف مقطه این است: 🔸«با تدبر در سوره‌هايى كه با حروف مقطّعه آغاز شده درمى‌يابيم كه اين سوره‌ها از حيث محتوا مشابه يكديگرند و سياق آنها يكنواخت است. لذا ممكن است حدس زده شود كه ميان اين حروف و محتواى سوره‌هاى مربوطه رابطه‌اى وجود دارد. 🔻مثلًا سوره اعراف كه با «المص» آغاز شده، شايد جامع بين محتواى سوره‌هاى «الم» و سوره «ص» باشد. سوره رعد كه با «المر» آغاز شده، شايد جامع محتواى سوره‌هاى «الم» و سوره «ص» باشد. 🔻همچنين سوره رعد كه مصدّر به «المر» گشته شايد جامع بين محتواى سوره‌هاى «الم» و سوره‌هاى «الر» باشد و ...؛ لذا چنين استفاده مى‌شود كه اين حروف، رموز و اشاره‌هايى باشند ميان خدا و رسول- كه از ديد ما پنهان است- و بيش از اين نحو ارتباط، چيزى از آن نمى‌دانيم. باشد كه ديگران بيشتر و بهتر از آن دريابند. شايد به همين معنا اشارت باشد 🔹آنجا كه مولا اميرمؤمنان عليه السلام فرموده: «هر كتاب گزيده‌اى دارد و گزيده اين كتاب (قرآن) حروف الفبايى است كه در آغاز سوره‌ها واقع شده است».[الميزان؛ ج 18، ص 6.] ⏺نظريه مختار =برگزیده (یعنی دیدگاه آیت الله معرفت)درباره اين حروف همان اشارات رمزى است؛ يعنى اين حروف مشتمل بر اسرارى است كه ميان خدا و رسول بوده و امناى وحى برآن آگاهند و اگر امكان داشت ديگران از آن آگاهى يابند، از آغاز به‌صورت رمز در نمى‌آمد. 🔹آرى، امكان دارد آثار و فوايدى برآن حروف مترتب باشد، از قبيل نظر علامه طباطبايى كه اخيراً به آن اشاره شد. شايد اين برداشتها نمودى باشد از آنچه در اين حروف نهفته است. 🔹هر چه باشد اين حروف از موارد معجزه آساى قرآن به شمار مى‌آيند و اسرار بزرگى را براى هميشه در بر خواهند داشت. باشد تا ديگران در آينده، فوايد ارزنده‌ترى از آن دريابند. ..ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom