🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (7)
👈 اعجاز علمى
🔹در قرآن، اشارات علمى بسيار است؛ برخى از اين اشارات از دير زمان و برخى در ساليان اخير با ابزار علم روشن شده و شايد بسيارى ديگر را گذشت زمان آشكار سازد. دانشمندان- بهويژه در عصر حاضر- در اين زمينه بسيار كوشيدهاند؛ گرچه افرادى به خطا رفته، ولى بسيارى نيز موفق گرديدهاند.
📃نمونههايى از اينگونه اشارات را در كتاب «التمهيد؛ ج 6» و «علوم قرآنى» (بخش اعجاز علمى قرآن) آوردهايم. در اينجا به جهت اختصار به ذكر دو نمونه بسنده مىكنيم:
☑️الف) دشوارى تنفّس با افزايش ارتفاع
«... وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ ...»؛[انعام، 125.] در اين آيه از سختى و دشوارى زندگى گمراهان سخن مىگويد و آنان را به كسانى تشبيه مىكند كه در حال صعود به لايههاى بالايى جوّند و در اثر اين صعود، دچار تنگى نفس و فشار سخت بر سينه خود مىشوند.
🔹مفسران پيشين درباره وجه تشبيه، در آيه فوق اختلاف نظر داشتهاند؛ برخى بر اين باور بودهاند كه: مقصود كسى است كه بيهوده مىكوشد تا پرواز كند و مانند پرندگان در آسمان به پرواز درآيد و چون اينكار برايش مقدور نيست، ناراحت مىشود و از شدت ناراحتى، نفس كشيدن بر او دشوار مىشود.
🔹برخى ديگر نيز گفتهاند كه: اين تشبيه همانند حالتى است كه درختان نونهال بخواهند در جنگلهاى انبوه رشد يابند، امّا درختان كهن سر در هم كرده و راه سربرافراشتن را مسدود مىكنند كه در اين صورت، درختان نونهال بهسختى و دشوارى راه خود را به فضاى آزاد باز مىكنند. مطالبى از اين قبيل گفتهشده كه هيچ كدام مفهوم آيه را بهخوبى روشن نمىسازد.
..ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom