⚡️مفهوم آسانى در قرآن ▪️، معادل در زبان عربى است. بیش‌تر لغویان، یُسر را ضدّ عُسر و به معناى آسانى و بى‌نیازى دانسته‌اند .(مفردات، ص 891 ، «يسر»؛ لسان‌العرب، ج 15، ص 446، «يسر».) ▪️مشتقات گوناگون یُسر در قرآن 44 بار آمده (المعجم المفهرس، ص 879 ، «يسر».) که اغلب به همین معنا به کار رفته است. ▪️ مفهوم آسانى را در قرآن کریم مى‌توان در قالب واژه‌هایى مانند تخفیف، هیّن، وسع، عفو *، رفق، رحمت *، مغفرت * و اِنظار جُست. ▪️ از نفى اثم، حرج، جناح، تثریب، إصر، اطاقة، ضیق و مشقّت نیز مفهوم آسانى استفاده مى‌شود؛ چنان که توجّه به مجموعه این واژه‌ها در آیات مى‌تواند گستره مفهومى آن را در قرآن بنمایاند. ▪️ مفهوم آسانى در مجموعه ساختار معرفت دینى تجلّى دارد؛ از قبیل آسانى تصرّفات خدا در نظام تکوین در دنیا و آخرت، آسان شدن کارها به دست خداوند، آسان‌گیرى در تشریع احکام دینى و دستور به آسان‌گیرى در روابط دینى و اجتماعى. گستره این مفهوم در تشریع احکام تا جایى است که مى‌توان‌گفت بناى شریعت بر آسان‌گیرى است. ▪️از برخى مصادیق آسانى به تساهل * و تسامح نیز تعبیر شده است که شاید این اصطلاح برگرفته از روایات متعدّدى از پیامبراکرم «صلى‌الله‌علیه‌و‌آله» است که من به شریعت سهله سمحه برانگیخته شده‌ام ؛(وسائل، ج 20، ص 106؛ بحارالانوار، ج 65 ، ص 319و346؛ الكافى، ج 5 ، ص 494.") ▪️بر همین اساس، برخى از فقیهان در استنباطات احکام فقهى، بارها به سهلة و سمحة بودن شریعت استناد کرده‌اند؛ البتّه قرآن براى آسانى، حدود و مرزهایى قائل شده است.  🎇«لطفا صفحه معرفتی جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom