#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 تمام قامت قرآن کریمم
▪ این جمله تاریخی را همه ما شنیدیم كه وجود مبارك رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «ضَربَةُ عَلی یوم الخَندَقِ تَعدِل عِبادة الثَقلَین»؛[1] یعنی شمشیری كه علی فرود آورد، معادل تمام عبادت های جنّ و انس در روز قیامت است؛ حتی شهادت علی مهمان این شمشیر است, شهادت علی به اندازه این شمشیر كارگزار نبود، زیرا آن روز استدلال حضرت این است، فرمود: «بَرَزَ الْإِیمَانُ كُلُّهُ إِلَی الشِّرْكِ كُلِّه»،[2] جنگ دو عرب نبود, جنگ دو انسان نبود, جنگ دو قبیله نبود, جنگ ایمان صد درصد با كفر صد درصد بود، اگر عمرو كه یل مشركان آن روز بود، پیروز می شد اثری از اسلام نمی ماند، پیغمبر همه یارانش شربت شهادت می نوشیدند و همانجا دفن می شدند و نام اسلام در همان خندق دفن می شد. فرمود تمام ایمان در برابر تمام كفر ایستاد و علی قیام كرد به عنوان ایمان تام. وَد اسم یكی از بت های سابقه دار بود كه در قرآن وقتی زمان نوح نام بت ها را می شمارند، وَد و یعوق و اینها اسامی بت های كهنسال و سابقه دار بود.[3] وَد اسم یكی از بت ها بود. اگر عده ای می گفتند عبدخدا, عبدالرحمن, عبدالله, عبدالكریم, اینها میگفتند عبدود, عبدهبل, این عمرو بن عبدود تمام قامت كفر بود، قامت در برابر علی بن ابی طالب (سَلامُ الله عَلَیه) تمام قامت دین, حضرت فرمود: «بَرَزَ الْإِیمَانُ كُلُّهُ إِلَی الشِّرْكِ كُلِّه»، اگر امروز ـ خدای ناكرده ـ این شمشیر فرود نمی آمد و علی فاتح نبود، كلّ دین برچیده می شد؛ لذا فرمود این پیروزی از تمام عبادت ها بالاتر است، چون تمام عبادت ها مهمان این پیروزی هستند، «ضَربَةُ عَلی یوم الخَندَقِ تَعدِل عِبادة الثَقلَین» حسین بن علی با این نام الآن ظهور كرد.
▪ اگر روز عاشورا عمامه پیغمبر بالای سر می گذارند، از سنخ تشبیه معقول به محسوس است نه استدلال, این دلیل نیست. می خواهد بفرماید همه حرف هایی كه من زدم، می دانید چیست؟ همین عمامه كه برای پیغمبر است، می خواهم این را حفظ كنم؛ همان دستوری كه برای پیغمبر است, آن شمشیری كه برای پیغمبر است، فعلاً به دست من است، می خواهم این مكتب را حفظ كنم، وگرنه پوشیدن جامه پیغمبر یك تبرّك ظاهری است، فرمود من الآن تمام قامت قرآن كریمم و اگر كسی این بدن را, این عمامه را از بین ببرد، دارد قرآن را از بین می برد؛ ولی ما نمی گذاریم. یك وقت است با فرود آمدن شمشیر انسان دین را حفظ می كند، یك وقت با پذیرفتن شمشیرِ فرودآمده دین را حفظ می كند، فرمود ما دین را حفظ می كنیم یا با كشتن یا با كشته شدن, من به عنوان امام آمدم، این را در مكه ایراد كردند. فرمودند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَه» نفرمود «فی سبیل الله», حالا «سبیل الله» ما هستیم دیگر, در زیارت اینها می گوییم: «أنتم الصراط المستقیم»[4] در دعای ندبه و غیر ندبه می گوییم: «أَینَ السَّبِیلُ»[5] اینها «سبیل الله» هستند, «صراط الله» هستند, «قرآن الله» هستند. این با تمام قد به عنوان حقّ مسلّم جلوه كرد و این حقّ مسلّم همیشه پیروز است، «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَه»[6] فرمود در نظام اسلامی اگر كسی مخالف حق بود، شكستش قطعی است. حق زنده است, قوی است, قدرتمند است, نظام هم با اوست. «مصارعه» یعنی كُشتیگیری, كسی با حق بخواهد كشتی بگیرد، پشتش به خاك میافتد.
[1]. عوالم العلوم و المعارف والأحوال ـ الإمام علی بن أبی طالب علیهما السلام، حدیثالغدیر، ص18.
[2]. كنز الفوائد، ج1، ص297.
[3]. سوره نوح، آیه23؛﴿وَ قالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَ لا تَذَرُنَّ وَدًّا وَ لا سُواعاً وَ لا یغُوثَ وَ یعُوقَ وَ نَسْراً﴾
[4]. من لا یحضره الفقیه، ج2، ص613.
[5]. المزار الكبیر (لابن المشهدی)، ص578.
[6]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت408.
📚 سخنرانی در شب عاشورا تاریخ: 1397/06/28
🍁🍁🍁
▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom