📌 در مدار عقل و عدل 🔹 آنچه از علوم وحیانی بر می ‌آید و عقل در معرفت ‌شناسی ‌های گوناگون به دست می ‌آورد این است كه انسان یك هویت ممتدی است كه بخش فوقانی او ملكوتی و مجرّد است و بخش نازل او مُلكی و مادّی است. انسان مركب از دو جزء نیست كه این دو جزء تركیبی باشد انضمامی و بیگانه از هم, انسان یك هویت ممتد دارد كه بالای آن مجرّد است, میانهٴ آن تجرّد وهمی و خیالی دارد, ذیل و دامنه آن تجرّد حسّی دارد و كف آن مادّی است؛ یك بخش آن‌ مادی است، یك بخش آ‌ن تجرّد حسّی است، یك بخش آن تجرّد وهمی و خیالی است، یك بخش آ‌ن هم تجرّد عقلی است؛ چنین موجودی هم با ملكوت در ارتباط است هم با مُلك, هم با غیب هم با شهادت, هم با گذشته هم با حال هم با آینده, اگر كسی خواست او را بپروراند باید همه ابعادش را بداند و بپروراند. 🔹 پرورش انسان كه رَهین شناخت ابعاد گوناگون اوست، مخصوص انسان‌آفرین است؛ زیرا مبانی فراوانی در علوم انسانی هست یكی از آنها عدل است، عدل یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن, انسان باید در مدار عقل و عدل بیندیشد و حركت كند و علومش هم در مدار عقل و عدل تدوین بشود. عدل هم معنایش روشن است كه «وَضْعُ كُلِّ شَی‌ءٍ فی مَوْضِعِه»؛[ر.ک: نهج البلاغة، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ‏ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا». ] هر چیزی را در جای خود قرار دادن، اما جای اشیا كجاست و جای اشخاص كجاست را انسان نمی ‌داند، اشیا آفرین می ‌داند، اشخاص ‌آفرین می ‌داند. 📚 پیام برای همایش علوم وحیانی تاریخ: 1391/04/07 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom