برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 238 (پيام به يادبود آية اللّه سيد جلال الدين (قدس‌سرّه) 🔅🔅🔅 💢کرامت ؛خلافت الهی؛عقلانیت ⏹كرامت انسان مسبوق به خلافت اوست و خلافت وي مصبوغ به عقلانيّت اوست كه اَحسن از آن صبْغه اي نخواهد بود: (و من أحسن من الله صبغة) [سوره بقره، آيه 138.]و چون خليفه خدا بايد مُسْتَخلف عنه خود را بشناسد و به ضرورت ازلي و وحدت ذاتي و بي همتايي او آگاه گردد و از ارسال پيام آوران و فرو فرستادن صحيفه هاي وحياني وي مطلع شود و راه اثبات آنها را بداند و در فرق بين معجزه و علوم غريبه متحيّر نباشد و اين معارف وزين بدون مباني معقول ميسور نيست و استنباط چنين مباني متقن، بدون منابع معرفت شناسي عقلي مقدور نخواهد بود، خداي سبحان دفائن علمي را در نهان انسان نهادينه فرمود و او را به تدبّر ترغيب كرد تا حكيمانه بينديشد و امانت خلافت را حراست كند تا نه از خود ببافد و نه بافته هاي ديگران را با يافته اصيل خويش كه همانا خلافت الهي است، تلفيق نمايد، زيرا مُلَفّقِ از داخل و خارج، خارج است و خارجي خليفه نخواهد بود و چون حيثيت خلافت براي انسان واقعي حيثيتِ تقييدي است، نه تعليلي، اگر كسي رأي خود يا نظر ديگران را بر حكم مُستخْلف عنه خويش مقدّم بدارد، مسلوب الخلافه شده و منفي الكرامه مي گردد و با سوطِ (فهي كالحجارة او اشدّ قسوةً) [سوره بقره، آيه 74.]هبوط مي كند و شناخت همه اين اصول با برهان عقلي است و ايمان به آنها، به فتواي عقل نظري، بر عهده عقل عملي است: «[العقل] ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان» [الكافي، ج1، ص11]و آن فتواي علمي و اين ايمان عملي از سپهر فطرت مي بارد و بر صحنه دل فرومي آيد و به صورت اسلام فطري مي رويد و قبل از طلوع خورشيد نقل، پگاه را روشن مي كند، آنگاه با تابشِ شمسِ نقل شكوفا مي گردد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom