#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 40:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 29و 32 سوره عبس
✳️ وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلاً
و درخت زیتون و نخل خرما.
۱ - خداوند، آفریننده زیتون و درخت خرما و رویاننده آن از زمین است. (فأنبتنا فیها ... زیتونًا و نخلاً)
۲ - بهره مندى انسان از زیتون و از منافع گوناگون درخت خرما، نعمتى الهى و سزاوار سپاس گزارى است. (ما أکفره ... و زیتونًا و نخلاً)
۳ - توجّه به روییدن درختان زیتون و خرما و تأثیر آنها در تغذیه انسان، زمینه ساز شناخت خدا و مانع کفر به او است. (ما أکفره ... و زیتونًا و نخلاً)
۴ - باران و زمین مناسب، دو عنصر اصلى در رشد و بارورى درختان زیتون و خرما است. (صببنا الماء ... ثمّ شققنا ... و زیتونًا و نخلاً)
🔅🔅🔅
✳️وَ حَدَائِقَ غُلْباً
و باغهای پر از درختان کهن.
۱ - درختان تنومند و ستبر بوستان ها، آفریده هاى خداوند و از منابع تغذیه انسان ها (و حدائق غلبًا)
◽️«غُلْب» جمع «غَلْباء» است. به کسى که داراى گردنى کلفت باشد «اغلب» و «غلباء» گفته مى شود (لسان العرب). در آیه شریفه، گرچه بوستان ها به ضخامت و ستبرى توصیف شده اند; ولى این وصف - به قرینه «أنبتنا» در آیات پیشین - ناظر به قطور بودن درختان آن بوستان ها است.
۲ - ایجاد باغ هاى پردرخت با نزول باران بر زمین مساعد، نعمت خداوند و مقتضى شکرگزارى انسان از او است. (صببنا ... شققنا ... فأنبتنا ... و حدائق غلبًا)
۳ - توجّه به جنگل هاى انبوه و درختان تناور، مایه شناخت خداوند و قدرت او و بازدارنده انسان از ناسپاسى و کفرورزى به او است. (ما أکفره ... فلینظر الإنسن ... حدائق غلبًا)
🔅🔅🔅
✳️وَ فَاکِهَةً وَ أَبّاً
و انواع میوهها و علفها و مرتعها.
۱ - خداوند، باران و زمین مساعد را وسیله فراهم آمدن میوه مصرفى انسان و علوفه حیوانات قرار داده است. (صببنا الماء ... شققنا الأرض ... و فکهة و أبًّا) ▫️«أبّ»; یعنى، علوفه چرندگان، چه براى آنها چیده شود و چه خود به چرا مشغول شوند. (لسان العرب)
۲ - دستیابى انسان به میوه ها و مراتع، نعمت خداوند و مقتضى شکرگزارى انسان از او است. (ما أکفره ... و فکهة و أبًّا)
۳ - توجّه به باغ هاى میوه و مرغزارها، مایه شناخت خداى قادر و بازدارنده انسان از ناسپاسى و کفرورزى به او است. (ما أکفره ... و فکهة و أبًّا)
🔅🔅🔅
✳️مَتَاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعَامِکُمْ
تا شما آدمیان و حیوانات شما هم از آن بهرهمند شوید.
۱ - آب، زمین، دانه ها، انگور، سبزیجات، زیتون، نخل، بوستان، میوه و چراگاه، آفریده هاى خداوند و در خدمت منافع انسان و دام هاى آنان است. (متعًا لکم و لأنعمکم)
۲ - انسان، داراى حق تصرف و بهره بردارى در تمام محصولات طبیعت (متعًا لکم)
۳ - حق مالکیت انسان بر دام ها (شتر، گاو و گوسفند) و بهره بردارى از آنها، از حقوق پذیرفته شده در اسلام (لأنعامکم)
◽️ «أنعام» جمع «نَعَم» است. این کلمه در مورد شتر، گاو و گوسفند به کار مى رود; هر چند مفرد آن تنها در مورد شتر کاربرد دارد (لسان العرب). اضافه شدن «أنعام» به ضمیر «کم»، حاکى از حق تصرف و مالکیت انسان بر دام ها است.
۴ - کشاورزى و دامدارى، از منابع درآمد مردم در عصر بعثت (متعًا لکم و لأنعمکم)
۵ - رتبه و مقام انسان در پیشگاه خداوند والاتر از نظام طبیعت است. (متعًا لکم)
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom