🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۰) 🔅حاکم از نظر اسلام ۳ ❌️شبهه: اشكالاتى به دلالت اين روايات بر ثبوت زعامت دنيوى در فقها شده است. 🔴 يكى آنكه ممكن است مراد از علما، اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین باشد. چنانچه بعضی از علما فرموده اند بلكه از آن روايت كه امام فرموده: نحن الْعلماء و شيعتنا الْمتعلّمون (بصائر الدرجات، ص۲۹) استفاده مى شود كه مراد از علما در اين روايات نيز خصوص ائمه علیهم‌السلام مى باشند. ✅️ولى جواب اين اشكال از صدر و ذيل روايت واضح و آشكار است و اگر در تمام جملات روايت دقت شود، معلوم مى شود كه مراد فقهاى امّت اسلامند، زيرا صدر روايت قداح در مقام ذكر فضيلت طلب علم است و چنين مى فرمايد: مَن سَلَكَ طريقاً يطلب فيه علماً سَلَك الله به طريقاً الى الجنّة. (الکافی ج۱ ص۳۴) كسى كه در پى دانش راه بپيمايد خدا براى او راهى به بهشت مى گشايد. 👈 معلوم است اين صفت براى غير از ائمه علیهم‌السلام است، زيرا علم آنها تعلّمى نيست. 〰️ بنابراين ملاحظه صدر خبر موجب مى شود كه انسان اطمينان پيدا كند كه مراد از علما در اين روايت فقهاى امّتند نه ائمه طاهرين عليهم السلام و مؤيّد آن هم روايتى است كه مرحوم علامه مجلسى در بحار نقل مى فرمايد كه حضرت امير المؤمنين صلوات‌الله‌علیه فرمودند: تَفَقَّه فى الدين فانّ الفقهاء وَرَثة الانبياء (بحارالانوار، ج۱، ص۲۱۶) درس دين بياموز چون فقها ورثه انبياء مى باشند. (و اگر فقيه شدى وارث پيغمبران مى شوى). 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠