نکته‌های سورۀ نساء - آیۀ۱۷۱: «کلمة‌اللّه» به انبیاء و اولیا گفته می‌‏شود، چون همان‌طور که کلمه، بیانگر مطالبی است که در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر کمالات پروردگارند. چنان‌که در حدیث آمده است: «نحن کلمات اللّه التامات» ما کلمات کامل الهی هستیم. (تفسیر أطیب‌البیان) شاید هم مراد از کلمه، همان جملۀ «کُنْ فَیَکُونُ» باشد که قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن کلمه است. (تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن) چنان‌که در جای دیگر، خداوند آفرینش عیسی علیه‌السّلام را به آفرینش آدم علیه‌السّلام تشبیه نموده و می‌فرماید: «إِنَّ مَثَلَ عِیسی‏ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» (آل عمران، ۵۹) از امام صادق علیه‌السّلام دربارۀ «رُوحٌ مِنْهُ» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست که خداوند آن را در آدم و عیسی علیهما‌السّلام قرار داد. (کافی، ج ۱، ص ۱۳۳) مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللَّه را خدای پدر، مسیح را خدای پسر و جبرئیل را واسطۀ این دو خدا می‌‏دانند، که نوعی کفر است. قرآن هم می‌فرماید: «لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ» (مائده، ۷۳) آنان که خدا را یکی از خدایان سه‏‌گانه می‌‏دانند، کافرند. البتّه گروهی از آنان نیز حضرت مریم را به جای جبرئیل، یکی از خدایان سه‌‏گانه می‌دانند که قرآن دراین‌باره می‌‏فرماید: «یا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلهَیْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ» (مائده، ۱۱۵). ای عیسی! آیا تو به مردم گفته‌ای که مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟ در روایات، به غلوکنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمده‌اند.( میزان‌الحکمة) اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولی الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر