نکتههای سورۀ نساء - آیۀ۱۷۱:
«کلمةاللّه» به انبیاء و اولیا گفته میشود، چون همانطور که کلمه، بیانگر مطالبی است که در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر کمالات پروردگارند. چنانکه در حدیث آمده است: «نحن کلمات اللّه التامات» ما کلمات کامل الهی هستیم. (تفسیر أطیبالبیان)
شاید هم مراد از کلمه، همان جملۀ «کُنْ فَیَکُونُ» باشد که قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن کلمه است. (تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن) چنانکه در جای دیگر، خداوند آفرینش عیسی علیهالسّلام را به آفرینش آدم علیهالسّلام تشبیه نموده و میفرماید: «إِنَّ مَثَلَ عِیسی عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» (آل عمران، ۵۹)
از امام صادق علیهالسّلام دربارۀ «رُوحٌ مِنْهُ» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست که خداوند آن را در آدم و عیسی علیهماالسّلام قرار داد. (کافی، ج ۱، ص ۱۳۳)
مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللَّه را خدای پدر، مسیح را خدای پسر و جبرئیل را واسطۀ این دو خدا میدانند، که نوعی کفر است. قرآن هم میفرماید: «لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ» (مائده، ۷۳) آنان که خدا را یکی از خدایان سهگانه میدانند، کافرند. البتّه گروهی از آنان نیز حضرت مریم را به جای جبرئیل، یکی از خدایان سهگانه میدانند که قرآن دراینباره میفرماید: «یا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلهَیْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ» (مائده، ۱۱۵). ای عیسی! آیا تو به مردم گفتهای که مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟
در روایات، به غلوکنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمدهاند.( میزانالحکمة)
اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولی الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر