نکتههای سورۀ انعام - آیۀ ۱۱۱:
گویا یکی از درخواستهای مشرکان، نزول فرشتگان و سخن گفتن مردگان با آنان بوده است، غافل از آنکه این مشرکان به قدری لجوجند که حتّی اگر امور غیبی مثل فرشتگان برای آنان محسوس شود باز هم ایمان نخواهند آورد. سعدی نیز میگوید:
چون بود اصل گوهری قابل/ تربیت را در او اثر باشد/ هیچ صیقل نکو نداند کرد/ آهنی را که بد گهر باشد/ سگ به دریای هفتگانه مشوی/ چون شود تر، پلیدتر باشد/ خر عیسی گرش به مکّه بری/ چون بیاید هنوز خر باشد
«قُبُلًا» یا به معنای مقابل است، یا جمع قبیل، به معنای گروه و دسته.
در دو آیۀ قبل، ادعای دروغ مشرکان مطرح شد که میگفتند: اگر معجزه بیاید ایمان میآوریم، اینجا نمونۀ آن معجزات مطرح شده است.
شبیه این آیه، در سورۀ حجر آیات ۱۴ و ۱۵ آمده است: «وَ لَوْ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ باباً مِنَ السَّماءِ فَظَلُّوا فِیهِ یَعْرُجُونَ لَقالُوا إِنَّما سُکِّرَتْ أَبْصارُنا بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَسْحُورُونَ» اگر از آسمان دری باز شود و کفّار از آن بالا روند، باز هم گویند: چشم ما را جادو کردهاند.