پیامهای سورۀ انفال- آیۀ ۱:
۱. سؤال مردم دربارۀ انفال و پاسخ پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به آنان، نشاندهندۀ دخالت اسلام در شئون اقتصادی جامعه است. «یَسْئَلُونَکَ...»
۲. مرجع و محلّ بیان احکام و مسائل اقتصادی، رهبر الهی است. «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ»
۳. هدف از جهاد در اسلام، پیروزی حق بر باطل است. غنائم، مسألۀ فرعی و اضافی است. («الْأَنْفالِ»، به معنای «زیاده» است.)
۴. مالکیّت اموال عمومی از خداست؛ پس باید در دست مقدّسترین و محبوبترین مردم قرار گیرد. «قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ»
۵. حکومت اسلامی پشتوانۀ اقتصادی میخواهد و انفال، پشتوانۀ نظام اسلامی است. «الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ»
۶. اسلام برای منابع طبیعی و ثروتهای عمومی نیز قانون دارد. «الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ»
۷. تمام مصارف رسولاللّه، در شعاع اهداف الهی است. «لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ»
۸. حفظ اموال عمومی، پاکی و پروا لازم دارد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ» (زیرا بیتالمال و اموال عمومی، میتواند بستری برای سوءاستفاده باشد.)
۹. کسی که قصد اصلاح در جامعه دارد، باید خودش اهل تقوا باشد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا»
۱۰. حفظ وحدت و اصلاح میان مردم، بر همگان لازم است. «أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ»
۱۱. مؤمن باید در میدانهای اخلاق، جامعه و سیاست، به دستورات الهی عمل کند تا مشروعیّت داشته و به موفّقیّت برسد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»
۱۲. ایمان تنها در قلب نیست؛ جلوۀ خارجی و اطاعت عملی هم میخواهد. «أَطِیعُوا» «إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»
۱۳. ممکن است کسانی در آزمایش جانفشانی و حضور در جبهه قبول شوند؛ ولی در آزمایش مالی و تقسیم غنائم و انفال مردود گردند. «إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»
۱۴. جبهه رفتن به تنهایی نشانۀ ایمان کامل نیست؛ طمع نداشتن به غنائم، حفظ اخوّت و تسلیم در برابر رهبری هم لازم است. (کلّ آیه