پیام‌های سورۀ انفال- آیۀ ۱: ۱. سؤال مردم دربارۀ انفال و پاسخ پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به آنان، نشان‏‌دهندۀ دخالت اسلام در شئون اقتصادی جامعه است. «یَسْئَلُونَکَ...» ۲. مرجع و محلّ بیان احکام و مسائل اقتصادی، رهبر الهی است. «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ» ۳. هدف از جهاد در اسلام، پیروزی حق بر باطل است. غنائم، مسألۀ فرعی و اضافی است. («الْأَنْفالِ»، به معنای «زیاده» است.) ۴. مالکیّت اموال عمومی از خداست؛ پس باید در دست مقدّس‌‏ترین و محبوب‌ترین مردم قرار گیرد. «قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ» ۵. حکومت اسلامی پشتوانۀ اقتصادی می‌خواهد و انفال، پشتوانۀ نظام اسلامی است. «الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ» ۶. اسلام برای منابع طبیعی و ثروت‌‌های عمومی نیز قانون دارد. «الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ» ۷. تمام مصارف رسول‌اللّه، در شعاع اهداف الهی است. «لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ» ۸. حفظ اموال عمومی، پاکی و پروا لازم دارد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ» (زیرا بیت‌المال و اموال عمومی، می‌تواند بستری برای سوء‌استفاده باشد.) ۹. کسی که قصد اصلاح در جامعه دارد، باید خودش اهل تقوا باشد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا» ۱۰. حفظ وحدت و اصلاح میان مردم، بر همگان لازم است. «أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ» ۱۱. مؤمن باید در میدان‌‏های اخلاق، جامعه و سیاست، به دستورات الهی عمل کند تا مشروعیّت داشته و به موفّقیّت برسد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» ۱۲. ایمان تنها در قلب نیست؛ جلوۀ خارجی و اطاعت عملی هم می‌‏خواهد. «أَطِیعُوا» «إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» ۱۳. ممکن است کسانی در آزمایش جانفشانی و حضور در جبهه قبول شوند؛ ولی در آزمایش مالی و تقسیم غنائم و انفال مردود گردند. «إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» ۱۴. جبهه رفتن به تنهایی نشانۀ ایمان کامل نیست؛ طمع نداشتن به غنائم، حفظ اخوّت و تسلیم در برابر رهبری هم لازم است. (کلّ آیه