🔶 سوم: بنابراین واجب و حرامی که بر دیگران اثر داشته باشد واجب و حرام اجتماعی می‌باشد و برای آن باید قانون وضع شود تا حقوق دیگران ضایع نشود. حجاب هم جز احکام واجب اجتماعی است. اگر رعایت نشود بر دیگران اثر دارد و باعث تحریک دیگران و بی‌بندوباری در جامعه و ایجاد فساد و به خطر افتادن امنیت روانی دیگران می‌شود و این یعنی ضرر رساندن به دیگران پس باید برای آن قانون وضع شود. 🔷 چهارم: چیزی هم که قانون برای آن وضع شود و آن را لازم بدانند باید رعایت شود و این یعنی اجبار اجتماعی، مثل قانون دزدی نکردن که اجبار اجتماعی است و در تمام دنیا جلوی دزدی را با زور و اجبار می‌گیرند چون ضرر به اجتماع می‌زند. 🔻 و یا عدم رعایت بهداشت که موجب ناپاکی محیط می‌شود و زمینه بیماری مردم را فراهم می‌کند، این اجبار اجتماعی را لازم می‌کند، مثل جریان کرونا که رعایت دستورالعمل‌های آن، اجبار اجتماعی را لازم کرد. 🔶 پنجم: اما علاوه بر دلیل عقلی و دینی، بنابر قانون انسانی و سیاسی نیز پوشش اجباری، توجیه منطقی دارد. چون هر کشوری بنابر اعتقادات و فرهنگ‌ها و آداب و رسوم خود یک سری قوانین برای خودش دارد و هر کسی بخواهد در آن کشور زندگی کند باید آن قوانین را رعایت کند و کسی نمی‌تواند بگوید من این قوانین را قبول ندارم و رعایت نمی‌کنم. پوشش اجباری هم در ایران جز قوانین سیاسی است پس باید رعایت شود. 🔷 ششم: بنابراین پوشش اجباری هم از لحاظ شرعی هم از لحاظ عقلی و هم از لحاظ سیاسی، منطق دارد و باید رعایت شود. ✅