ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی (آبپخش)
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* #بصیرت_در_انتخابات #سوال_ششم ❓مهمترین ویژگی فرد اصلح برای ریاست ج
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄* چرا شورای نگهبان فقط افراد صددرصد انقلابی را تایید صلاحیت نمی کند تا آینده کشور و مسیر درست حرکت نظام اسلامی تضمین شود؟ برای پاسخ به این سوال به چند نکته باید توجه نمود: 🔹 ابتدا باید توجه نمود که مسئله صلاحیت ها را می توان دال مرکزی توزیع قدرت در نظام سیاسی در اسلام دانست. در نظام اسلامی هیچ مسند قدرتی نیست که صاحب آن بدون داشتن صلاحیت، مشروعیت تکیه زدن بر آن را داشته باشد. هر فرد در نظام اسلامی اگر به اندازه ذره‌ای از قدرت برخوردار باشد ،باید به همان اندازه از صلاحیت برخوردار باشد، و گرنه حق اعمال آن قدرت را ندارد و قدرت مذکور نامشروع خواهد بود .به واقع ،صلاحیت رمز مشروعیت به حساب می‌آید و این منطق جاری در نظام اسلامی است که حاصل آن شایسته‌سالاری و تکیه زدن صاحبان صلاحیت بر مسند قدرت است. 🔹در نظام اسلامی برای تحقق شایسته‌سالاری، فرایندی دو مرحله ای طرح‌ریزی شده است. شورای نگهبان نهاد مرجعی است که مطابق با قانون اساسی بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات مختلف کشور را بر عهده دارد. شورای نگهبان با استعلام از نهادهای قانونی اطلاعات، اعم از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی صلاحیت حداقلی نامزدها را مطابق با قانون نوشته شده کشور بررسی می‌کند و صالحان را به جامعه معرفی می کند. اما گام دوم احراز صلاحیت ها که از آن می توان به عنوان احراز صلاحیت حداقل و حداکثری یاد کرد، برعهده مردم گذاشته شده است. آنچه از آن به عنوان انتخاب اصلح یاد شده است، به واقع مرحله تکمیلی و پایانی احراز صلاحیت هاست که تشخیص و انتخاب آن به مردم واگذار شده است نه مسئولان و نخبگان. 🔹 اگر قرار باشد که اصلح را نیز شورای نگهبان معرفی کند ،دیگر مفهوم انتخاب مردمی رنگ خواهد باخت و نظام مردم سالاری دینی به نظامی نخبه سالار و دیکتاتوری تبدیل خواهد شد که رای مردم در آن جایی ندارد و نخبگان و اقلیت حاکم به جای مردم تصمیم می‌گیرند! 🔹در میان نامزدهای انتخاباتی باید تنوعی از گرایش‌ها و سلیقه های مختلف نیز باشد تا مردم با سلیقه های مختلف گزینه ای را برای انتخاب داشته باشند، وگرنه رغبتی برای شرکت در انتخابات نخواهند داشت و حاصل آن کاهش مشارکت خواهد بود که در تعارض با سیاست مشارکت حداکثری نظام اسلامی است. 🔹توجه داشته باشیم که مفهوم انقلابی‌گری مفهومی تشکیکی است. بدین معنا که همه از صفت انقلابی‌گری به یک اندازه برخوردار نیستند. اما کمرنگی در انقلابی گری به معنای خروج از دایره آن نیست. توضیحات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره روشنگر است: «انقلابی گری مقول به تشکیک است. ممکن است یک نفر نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی بهتر حرکت کند، یک نفر به آن خوبی حرکت نکند، اما در همان راه دارد حرکت می‌کند. اینکه ما هر کسی خوب حرکت نکرد یا به طور کامل حرکت نکرد را متهم کنیم به غیر انقلابی یا ضد انقلابی این هم خطا است؛ نه، ممکن است یک نفری صد درجه میزان حرکت او ارزش دارد، یک نفری کمتر ارزش دارد، یک نفری از او کمتر ارزش دارد، اما همه در این راه حرکت می کنند. مهم این است که آن شاخص ها تطبیق بکند.» (۱۳۹۵/۳/۱۴) ۱۴۰۰ @raisi_abpakhsh