.
♻️
روسیه، جزایر سه گانه و کاظم جلالی
🔹 قسمت دوم
🔰 ... البته ظریف در تکمیل این چرخه و دیدگاه، اقدامات دیگری در مدیریت منطقه اوراسیا در ستاد وزارت خارجه کرده بود و انتصاب یک چهره امنیتی و غیر دیپلمات و با بینش تقریبا صفر کارشناسی که تا پیش از تصدی اداره کل اوراسیا و مشترک المنافع وزارت امورخارجه، مسئول حراست بود و به تبع آن بکارگیری افراد همسوی دیگر در این حوزه، نشان از راهبرد کلانتری از سوی دولت دوازدهم و غربگرایان داخلی داشت که در ماههای اخیر به ویژه ماههای پایانی مأموریت سفیران منصوب دولت قبل بروز و نمود یافته و نشان میدهد این افراد به خوبی از عهده مأموریتهای محوله به ویژه در بحبوحه تحرکات سیاسی و انتخاباتی حسن روحانی و علی لاریجانی برای نقش آفرینیهای بعدی برآمدهاند که البته و شوربختانه مورد توجه و واکاوی جدی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی قرار نگرفت و سبب شد تا اکثر دستاوردهای متنوع و قابل تحسین در حوزه سیاست خارجی نظیر الحاق به شانگهای و دیگر موفقیت های مهم در حوزه سیاست خارجی در محاق قرار گرفته و همراه با تقویت نظریات ظریف، فشار قابل توجهی به دولت سیزدهم وارد کند.
البته این نکته را نباید فراموش کنیم که انتظار ما از روسیه و یا هر کشور دیگری برای آنکه آنها منافع ملی ما را تامین کنند، انتظاری نابجا است و در این بین سفیران جمهوری اسلامی در ان کشور باید مورد بازخواست و استنطاق قرار گیرند که آیا این رفتارها در بررسی و گزارشهای قبلی آنان پیشبینی و درج شده بود یا نه؟ اگر هم مشکلی بود که در وهله نخست باید سفیران جمهوری اسلامی در کشور محل مأموریت خود برای رفع آن اقدامات مؤثری انجام داده و در صورت وجود هر نوع مشکل لاینحل، واقعیتها را برای رفع و رجوع به تهران منعکس میکردند نه آنکه مثل کاظم جلالی تمام تلاش و توجه خود را برای تبلیغات شخصی، عکس و فیلم یادگاری، پذیرایی از میهمانان و هیأتهای مختلف ایرانی البته به هزینه بیتالمال و نهایت تعقیب و تلاش برای تمدید مأموریت خود در روسیه صرف کنند و در عین حال ارزیابی دقیق و واقعی از روابط را یا کاملا فراموش کرده و یا بالعکس با گزارشهای غلط و جهتدار، موجبات انحراف و اشتباه تهران را فراهم سازند بی آنکه هیچ مسئولیتی متوجه آنان باشد.
اساسا کاظم جلالی در مدت قریب به چهار سال سفارت خود بجز توجه خاص! به فعالیتهای اقتصادی و تجاری با روسیه که آن هم در محل خود قابل بحث و بررسی است (چرا که اعداد، سهم ایران از قریب به ۳۰۰ میلیارد دلار واردات روسیه را حدود ۸۰۰ میلیون دلار نشان میدهد) چه اقدامی در جهت تقویت روابط راهبردی و غیرقابل خدشه به کشور و تحقق اهداف سیاست خارجی دولت آقای رییسی کرده و آیا ایشان از رویکرد واقعی روسیه نسبت به ایران آگاه بوده یا خیر که در بزنگاه شاهد چنین اتفاقاتی هزینهدار در روابط دو کشور باشیم؟
اتفاق اخیر بین ایران و روسیه و تأکید مجدد خبرگزاری روسیه در زیر سؤال بردن قرائت جلالی از دیدار خود با معاون وزارت خارجه بار دیگر نشان داد که ایشان نه تنها کارنامه قابل دفاعی در روسیه نداشته و ندارند بلکه شخص رییس جمهور و وزیر امورخارجه برای جلوگیری از زیانهای بالاتر و بیشتر در تحقق اهداف سیاست خارجی در منطقه، باید هرچه سریعتر دست به بازنگری در مجموعه مدیریت و بدنه صف و ستاد وزارت خارجه و پاکسازی بازماندگان ویژه ظریف خصوصا در حوزه اوراسیا و همسایگان بزنند.
🔹
این یادداشت را هم بخوانید:
https://eitaa.com/rasaee/9683
🔺برای دیدن یادداشتهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
Rubika.ir/rasaee
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
twitter.com/hamidrasaee