پیروزی انقلاب و تحول عظیم در حمل و نقل ریلی
در سال ۱۳۵۷، مجموع راههای اصلی و فرعی کشور حدود ۳۶ هزار کیلومتر بود، حال آنکه اکنون، مجموع راههای اصلی و فرعی کشور از مرز یک میلیون کیلومتر عبور کرده است.
در حوزه روستایی، طول محورهای موجود از ۸ هزار و ۲۰۰ کیلومتر، به ۲۰۵ هزار کیلومتر رشد یافته که این میزان از پیشرفت حاکی از توجه ویژه به محرومیتزدایی مناطق روستایی است.
از سال ۱۲۹۱ که اولین سوت قطار در ایران به صدا درآمد، تا سال ۱۳۵۷ حدود ۴۵۶۵ کیلومتر خطوط ریلی در ایران ساخته شد. این رقم تا سال ۱۳۹۵ به ۱۳۴۳۷ کیلومتر رسیده و براساس سند چشمانداز باید به ۱۵۰۰۰ کیلومتر برسد.
به عبارتی، متوسط سالانه احداث راهآهن در ایران قبل از انقلاب ۸۰ کیلومتر بوده و این عدد پس از انقلاب به ۲۳۳ کیلومتر افزایش یافته است.
ساخت اولین مترو در کشور (شهر تهران) و توسعه و تعمیم آن به سایر شهرهای بزرگ، از دیگر توفیقات نظام است که امروزه سهم قابلتوجهی از جابهجایی مردم با حداقل هزینه ممکن را به خود اختصاص داده است.
🆔
رسول در روبیکا👇
https://rubika.ir/rasull313
رسول در ایتا👇
https://eitaa.com/rasul313