نکته قرآنی
🔻 دربارهی امر خیر.
❇️ به مناسبت دهم ربیع الاول، سالروز ازدواج پیامبر اکرم(ص) با حضرت خدیجه(س)، بحث ازدواج از دیدگاه قرآن را بهطور اجمال اشاره میکنیم:
🔹نکاح در لغت به معنی ضم (پیوستن) است. از ظاهر بیشتر آیات قرآن، چنین استنباط میشود که نکاح به معنی عقد است (نور/۳۲، نساء/۶، احزاب/۴۹)
🔸ازدواج امری فطری است و داشتن زندگی خانوادگی نیز، امری طبیعی که بر پایه خلقت استوار است و همین ازدواج است که اساس اجتماع را تشکیل میدهد (حجرات/۱۳)
🔹منشأ طبیعی ازدواج و زوجیت، سنت الهی است که در مجموعه هستی حاکم بوده و انسانها، جزیی از این مجموعه هستند (ذاریات/۴۹، نحل/۷۲، نساء/۱، آلعمران/۳۶، نوح/۱۴)
🔸در قرآن، چهار هدف برای تشکیل خانواده ذکر شده است: پاسخ به نیاز جنسی(هدف دانی)، اُنس با همسر، رشد و پرورش فرزندان، رشد اخلاقی و معنوی(هدف عالی) (احزاب/۳۵، روم/۲۱،نحل/۷۲، طور/۲۱
🔹مهمترین ملاک در انتخاب همسر، ایمان و اعتقاد دینی است(بقره/۲۲۱، مائده/۵) و همچنین کُفویّت (نور/۲۶)
🔸قرآن، زن و مرد را در خلقت و حقوق متفاوت میداند (نساء/۳۲) امّا در ارزشها و کسب کمالات زن و مرد برابرند و جنسیت مطرح نیست (نحل/۹۷)
🔹با ازدواج، باب رزق و روزی گشوده میشود، اگر شرایط ازدواج فراهم نیست، پاکدامن باشید (نور/۳۲و۳۳)
🔸قرآن، اهل ایمان را در قبال خانواده خویش مسؤول میداند (تحریم/۶)
🔹اهل خانه را باید با صبر و حوصله به نماز ترغیب کرد (طه/۱۳۲)
🔸دعا کنید تا همسر و فرزندانتان نور چشم شما باشند (فرقان/۷۴)
🔹خانواده را مقدسترین و اولین و مهمترین محیط تعلیم و تربیت فرزندان میداند (آلعمران/۳۷)
🔸روابط عاطفی و خانوادگی نباید باعث ضعف ایمان شود (توبه/۲۳)
🔹مقدمه ازدواج، خواستگاری است که قرآن به آن خِطبه گفته است (قصص/۲۶،۲۷، بقره/۲۳۵)
🔸قرآن، نگاه به زن نامحرم را مجاز ندانسته (نور/۳۰) ولی در امر ازدواج با رعایت شرایط و محدودیت، مجاز میداند (احزاب/۵۲)
🔹در ازدواج، اذن ولی، شرط است (بقره/۲۳۰،۲۳۲،۲۳۴،۲۳۷)
🔸قرآن با سنتهای جاهلی در امر ازدواج، برخورد کرده است (احزاب/۳۶،۷۲، بقره/۲۲۱، نساء/۱۹،۲۲، نور/۲۷،۳۳، احزاب/۴،۵،۳۷،۵۲)
🔹و از داشتن روابط پنهانی نهی کرده است (نساء/۲۵، مائده/۵)
#قرآن_کریم
#خادمان_امین