نکته‌های سورۀ نساء - آیۀ ۱۰۷: ظلم و خیانت به مردم، خیانت به خود است؛ زیرا آثار سوء زیر را به دنبال دارد: الف: سبب از دست‌دادن روحیّۀ صفا و عدالتخواهی است؛ ب: عامل محروم‌کردن مظلومانی است که فردا به پا خواهند خواست؛ ج: موجب آماده‌کردن قهر و دوزخ الهی برای خود است؛ د: جامعه را آلوده می‌کند و این آلودگی دامن خود خائن را هم می‌گیرد. پیام‌های سورۀ نساء - آیۀ ۱۰۷: ۱. دفاع از خائن، حرام و رضایت به خیانت، به‌معنای شرکت در جرم است. «لا تُجادِلْ...» ۲. حاکم اسلامی باید پشتیبان مظلومان باشد؛ نه حامی ظالم. «وَ لا تُجادِلْ...» ۳. عناوین، قدرت‌ها، تهدیدها، جَو و افکار عمومی، هیچ‌یک مجوّز همکاری با خائن نیست. «وَ لا تُجادِلْ...» ۴. رهبر جامعه و قاضیان باید خائنان را بشناسند و نقشه‏‌هایشان را بدانند، تا بتوانند موضع‌گیری مناسب داشته باشند. «وَ لا تُجادِلْ» ۵. هم از گذشته باید استغفار کرد، (آیۀقبل) و هم نسبت به آینده هوشیار بود. «لا تُجادِلْ...» ۶. در فرهنگ قرآن، افراد جامعه به منزلۀ اعضای یک پیکرند و خیانت به جامعه به‌منزلۀ خیانت به خود است. «یَخْتانُونَ أَنْفُسَهُمْ» ۷. حساب خیانت‌های جزئی و ناآگاهانه، از خیانت توطئه‏‌گران فسادانگیز، جداست. «یَخْتانُونَ»، «خَوَّاناً»، «أَثِیماً» ۸. آنکه با خیانت، محبّت خود را از مردم می‌بُرَد، محبّت خدا هم از او قطع خواهد شد. «إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ» ۹. در انسان غریزۀ محبوب‌شدن است که باید از این غریزه برای تربیت استفاده کرد. «إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ» ۱۰. حُبّ و بغضِ خداوند، ملاک انتخاب و حرکت رسول خدا و مؤمنان است. «إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ...»