🔰 تسنیم:دیتا و آمار دقیق، موقعیت موجود را درست و دقیق بازنمایی می‌­کند به طوری که بر آن اساس می­‌توان واکنش­‌های مناسب را تشخیص و انجام داد، به نظر شما اتکا به عدد میانگین کل، نمونه­‌ای از یک دیتای گمراه کننده است، با این اوصاف دیتاهای غلط چه نتایجی را به دنبال دارند؟ 🔰 دکتر قاسمی: دیتای غلط منجر به تحلیل‌های غلط می‌شود، نتیجه این سیکل، تحلیل اشتباه است؛ نکته مهم در رابطه با “TFR” این است که برای داشتن یک جمعیت ثابت، نرخ باروری باید با نرخ جانشینی برابر یا به آن نزدیک باشد، در حال حاضر نرخ جانشینی 2.1 است که البته این عدد جای بحث دارد زیرا که در این رابطه باید حوادث، سوانح، و مرگ و میرهای کشور را نیز در نظر بگیریم، 🔰 از طرفی در بسیاری از کشورها فرزندآوری در خارج از ساختار خانواده پذیرفته شده است اما این مورد در کشور اسلامی ما مقبول نیست لذا به تعبیر درست برخی از کارشناسان این حوزه، نرخ جانشینی ما حداقل باید 2.2 و یا 2.3 باشد؛ با این توضیحات حتی اگر این عدد 2.1 باشد با این حال نرخ باروری ما 1.84 است که کمتر از آن میزان است. 🔰 تسنیم: از طرفی هیچ مرکزی تاکنون تلاش نکرده است تا باورهای زوجین و به ویژه زنان را نسبت به فرزند و فرزند‌آوری اصلاح کند، با اینکه از جوانب مختلفی به این باورها هجمه وارد شده اما ما برای جامعه زنان حداقل خوراک فرهنگی را آماده نکرده‌ایم تا در نظر آنان ازدواج یک عمل مقبول به نظر بیاید و فرزند آوری، زیبایی آن دیده شود؛ 🔰 حتی قشر مذهبی و انقلابی امروز نیز حداقل 3 یا 4 سال پس از ازدواج، فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند! خانم دکتر دی ناروند شما بفرمائید که ابعاد روانشناختی این جریان به کجا بازمی‌گردد زیرا در حال حاضر برای بخش از زنان کشور، صاحب فرزند شدن ارزش محسوب نمی‌شود؟! 🔰 دکتر دی ناروند: مردم فردگرا شدند و تنها به لحظات مادی و زودگذر اکتفا می‌کنند در حالی که اگر از لذت پایدار فرزند‌آوری آگاه باشند، حتما اقدام به این کار می‌کنند؛ باید در این رابطه به مسئله آموزش نیز توجه کنیم، البته این یک حس ذاتی است، انسان ذاتا یک موجود اجتماعی است و نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن دارد. 🔰 از طرف دیگر برای تامین سلامت روان افراد ازدواج به هنگام و فرزند‌آوری نقش عمده‌ای دارد زیرا ازدواج خود به خود از آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از تنهایی ممانعت می‌کند. 🔰 در روزگار گذشته وقتی امکانات اولیه زندگی فراهم می‌شود بلافاصله زوج­‌ها زندگ مشترک خود را آغاز می‌کردند و وقتی که زن و شوهر توامان با همکاری یکدیگر وسایل اولیه و مایحتاج خود را به دست می‌آوردند، زندگی طعم می­‌‌گرفت؛ 🔰 تفاهم و همکاری زوجین در آن زمان بسیار زیاد بود، زیرا همکاری و تفاهم از اصول مهم زندگی مشترک هستند اما اگر فرض کنیم جوانی در سن 35 سالگی امکانات لازم را فراهم کند و در این صورت بخواهد ازدواج کند دیگر آن حس همکاری و تفاهم میان زن و شوهر شکل نمی‌گیرد زیرا انسان از نظر روانشناسی از به دست آوردن چیزها لذت می‌برد. 🔰 آمار طلاق به این دلیل بالاست که تفاهم بین زوجین کم شده است و یا اصلا وجود ندارد در نتیجه لذت تلاش نیز از بین می‌رود. 🔰 تسنیم: متاسفانه امروز تا حدی، دانشگاه رفتن این تصور غلط را به وجود می­‌آورد که اگر تحصیلات داشته باشیم دیگر به هیچ تکیه­‌گاهی نیاز نداریم و به قول معروف عقل کل می­‌شویم، آفت دانشگاه و به طور کل ساختارهای برآمده از فرهنگ غرب، معیار قرار دادن مادیات است، با این تلقی که انسان دانشگاهی باید همه چیز را به محک عقل مادی بسنجد!؛ 🔰 مصداق، نمونه و نتیجه این تفکر انحطاط تمدین غرب است، در اروپا و آمریکا در حال حاضر خانواده به مفهوم واقعی کلمه، معنی خود را از دست داده و معنویت و روح از زندگی آدم­‌ها رخت بربسته است، این نکته، حلقه مفقوده سیستم­‌های دانشگاهی است؛ 🔰 برخی از دانشگاه رفته­‌ها تصور می­‌کنند جواب همه سوالات را می­‌دانند؛ این مقدمه­‌ای است بر اینکه بررسی کنیم چرا نسبت طلاق در میان قشر تحصیلکرده افزایش پیدا کرده‌­است؟! 🔰 دکتر محمدزاده: تحکیم خانواده یکی از ویژگی‌های مهم جامعه سنتی ما بود، جالب است که این امتیاز الان به عنوان یک راه حل در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که فروپاشی اخلاقی در جامعه خود و تاثیر منفی آن بر سایر ساختارها و بنیان‌ها را تجربه کرده‌اند، مورد توجه قرار گرفته است، 🔰 آنها به دنبال این هستند که بین شغل، تحصیل و زندگی زنان و محور گرفتن آن‌ها در بنای خانواده هماهنگی و تعادل ایجاد کنند؛ این در حالی است که در جامعه ما گاهی به نام پیشرفت و مدرنیته، برخلاف این مسیر حرکت و ریل‌گذاری می‌شود.