هجرت از تمدن مادی به (تمدن الهی) تغییر در انواع سیستم‏ ها اعم از سیستم‏ های اجتماعی، اجتماعی-فنی-زیست‏ محیطی و فنی مبتنی بر نیازهای ایرانی-اسلامی و حرکت به سمت انسان مطلوب که خلیفه الهی بر روی زمین باشد، بدلیل درهم تنیدگی این سیستم‏ ها با مبانی تمدن غربی بسیار سخت، زمان‏ بر و نیازمند حرکت جمعی امت اسلامی دارد. بعنوان مثال در حوزه ابزار و مصنوعات ساخته شده توسط انسان همچون گاوآهن، موتور و تلفن تغییرات بزرگی در جامعه انسانی رخ داده است. گاوآهن‌ها انتقال بشریت را از کوچ‌نشینی به شهرنشینی امکان‌پذیر کردند. موتورها، صنایع را از تولید دستی تا تولید انبوه و تلفن‏ها، از ارتباطات تاخیری تا ارتباط فوری را مهیا نمودند. مثال‏ های فوق، فرآیندهای تغییر در انواع سیستم‏ ها‏ی فنی را به تصویر می‏ کشند. اگرچه این تغییرات اغلب توسط فناوری‏ های جدید امکان پذیر می‏ شود، اما عناصر دیگری مانند عوامل اجتماعی، اقتصادی، زیست‏ محیطی...را نیز در بر می‏ گیرد. هجرت به سمت تمدن الهی باید به منظور ارضای یک نیاز نهفته در جامعه، خواه مادی (مانند استفاده از هواپیما که اتصال مقاصد دوردست را در زمان کوتاه‏ تری امکان‏ پذیر می‏ کند) یا انتزاعی (مانند تغییر مکتب اقتصادی براساس مبانی اسلامی، حرکت به سمت نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه یا مردم‏سالاری دینی، و...) صورت بپذیرد. هجرت تمدنی پدیده‌ای پیچیده‌، به دلیل درهم تنیدگی جنبه‌های اجتماعی، فناوری و زیست‏ محیطی مبتنی بر دو بازوی تمدنی ایرانی و اسلام می‏ باشد. نخبگان، مردم، کنشگران، کارگزاران... در جامعه، برای طراحی و توسعه سیستم مطلوب (اجتماعی، اجتماعی-فنی-زیستمحیطی و فنی) و یا استفاده/حذف سیستم موجود مبتنی بر نیازهای خود مشارکت دارند. هجرت در انواع سیستم‏ ها اغلب بدون هیچ فشار عمدی و به صورت تغییر موریانه‏ وار مانند استفاده از تلفن‏ های همراه و افزایش تعداد برنامه‏ های کاربردی می‏ تواند یا تغییر در سبک‏ زندگی ظاهر می‏ شود، اما گاهی اوقات نتیجه یک میل اجتماعی خاص مانند تغییر در نظام سیاسی با وقوع انقلاب، یا مانند استفاده از اتانول زیستی در برزیل برای تغییر سوخت وسایل نقلیه سبک می‏ تواند باشد. هجرت در جامعه و دولت با سرعت‏ های متفاوتی اتفاق می‏ افتد: می‏ تواند چندین صدسال طول بکشد، مانند زمینه سازی برای ظهور منجی، سازگاری موجودات زنده با محیط، و یا چند دهه، مانند گسترش شبکه جهانی وب! هجرت گاهی به آرامی اتفاق می‏ افتد، مانند استفاده از موتورها در کاربردهای مختلف، اما گاهی اوقات با شوک، به عنوان مثال در نتیجه حوادث بزرگی مانند انقلاب‏ ها یا مخاطراتی زیست محیطی مانند فاجعه هسته‏ ای چرنوبیل در آوریل 1986 یا بلایای طبیعی مانند زلزله و سونامی در ژاپن در مارس 2011 رخ دهد. در مجموع، گذارها به عنوان فرآیندهای تغییر در زندگی روزمره وجود دارند و نشان می‏ دهند که انسان قادر به تغییر در سرنوشت خود است. در جستجوی بقا، سعادت و رفاه؛ مردم، و جوامع به طور کلی در حال ایجاد ارزش (مادی&غیرمادی) و مصرف منابع(حقیقی&اعتباری) پایدار (اسلامی) هستند. برای ایجاد این تغییرات در راستای اهداف تمدن نوین اسلامی در انواع نظامات، نیازمند استفاده جهت‏ مند از منابع و ارزش‏ ها هستیم. @raveshetamadoni