🔴خیلی از بانوان حضرت زینب سلاماللهعلیها را الگوی کنشگری سیاسی اجتماعی خودشان معرفی میکنند اما بیایید اینبار از زندگی عفیفانه حضرت زینب الگوسازی کنیم
🔹حضرت زینب سلاماللهعلیها الگویی بیبدیل و زنی اسطوره هستند که در تمام ابعاد وجودی توسعه یافتهاند ولی در حادثه کربلا فقط قسمتهایی از سجایای والای حضرت مانند بصیرت، صبر، فداکاری، دین داری ولایتمداری به منصه ظهور رسید و ابعاد دیگر شخصیت ایشان چون همسرداری و تربیت فرزند، کنشگری سیاسی اجتماعی کمتر پرداخته شده است ولی به نظر میرسد آنچه که در همه حال مورد توجه حضرت بوده عفت و حیا و اهتمام به مستوریت زنانگی ایشان بوده است. برای سرمشقگیری از کیفیت اهتمام بانو به حجاب و عفاف چندی از روایاتی که درباره سبک زندگی عفیفانه این بانوی تراز جهان اسلام است،میپردازیم.
🔻در تاریخ اینچنین آمده است:" هنگامی که زینب (س) میخواست به مسجدالنبی کنار قبر رسول خدا (ص) برود، علی (ع) دستور میداد، شب برود. به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) میفرمود: همراه خواهرشان باشند. امام حسن (ع) جلوتر وامام حسین (ع) پشت سر، زینب در وسط حرکت میکردند. آنان از سوی مولای متقیان مأمور بودند که حتی چراغ روی مرقد منور پیامبر (ص) را خاموش کنند تا چشم نامحرم به قامت حضرت زینب (س) نیفتد."
یحیی مازنی میگوید:" من در مدینه، مدت زیادی همسایه حضرت علی (ع) بودم. سوگند به خداوند! در این مدت، هرگز حضرت زینب (س) را ندیدم و صدایش را نشنیدم."(۱)
🔻هنگامی که اسرا به کوفه میرسند حضرت زینب خطبهخوانی میکنند که باعث تعجب دشمنان اهل بیت میشود و دشمن میگوید: «رَأَیت زَینبَ بِنْتَ عَلِی(ع) وَ لَمْ أَرَ خفِرَةً قطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا کأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین(ع)؛ زینب دخت گرامی علی را دیدم و براستی که هرگز زنی با حیا و سخنورتر از او ندیده بودم، گوئی از زبان امیر المؤمنین (ع) سخن میگفت»(۲). شهید مطهری(ره) می نویسد: «خَفِرَةً» یعنی زن با حیا.
🔻وقتی حضرت زینب به مجلس شام میرسد اصلیترین شکایتش از یزید نه شهادت برادرانش و اسارت بلکه مسأله حیا و عفت و دیده شدن زنان آل محمد در مقابل نامحرم است.
بانو اینچنین فرمودند«اَمنَ العَدلِ یا ابنَ الطلقاءِ تخدیرُکَ حَرائرِکَ و اِمائَکَ، وَ سوقُکَ بناتِ رَسولِ اللهِ سَبایا؟ قَد هَتَکتَ سُتُورَهُنَّ و اَبدَیتَ وُجوهَهُنَّ تَحدُوا بِهِنَّ الاَعداءُ مِن بَلَدٍ الی بَلَدٍ و یَستَشرُفُهُنَّ اهلُ المَناهِلِ و المَناقِل، وَ یتَصَفَّحُ وُجوهَهُنُّ القریبُ و البعیدُ والدَّنیُ و الشَّریفُ، لیسَ مَعَهُنَّ من رِجالِهِنَّ وَلیٌّ.. ای فرزند آزادشدگان! آیا این امر از عدالت است که زنان و کنیزان خود را در پشت پرده جای دهی، ولی دختران پیامبر خدا (ص) را در میان نامحرمان، به صورت اسیر، حاضر کنی؟ تو زنان و کنیزان خود را در حرم ستر و پوشش نگاه داری، ولی خاندان رسالت را با دشمنانشان در شهرها و آبادی ها بگردانی تا باده نشینان، نزدیکان، بیگانگان، اراذل و اشراف، آنان را ببینند؛ درحالی که از مردان آنان، کسی همراهشان نیست و سرپرست و حمایت گری ندارند؟(۳) آنچه که میتوان از شخصیت حضرت زینب درک کرد، کشته شدن در راه خدا را جمال و زیبایی و حضور در میان بیگانگان را وبال و رسوایی می دانند.
🔻مرحوم علامه مامقانی در این باره می نویسند: زینب در حجاب و عفاف یگانه است احدی از مردان در زمان پدرش و برادرانش تا روز عاشورا او را ندیده بودند(۴).
🔻فردی روایت می کند: «حضرت زینب که سوار بر شتر بدون روپوش بود خطاب به مردم کوفه می گفت: ای مردم چشم های خود را از ما بپوشانید آیا از خدا و رسولش شرم نمی کنید به حرم و خاندان پیامبرخداصلی الله علیه وآله در حالی که پوشش و حجاب مناسبی ندارند نگاه می کنید. (۵)این در حالی است که آن بزرگوران جلباب داشته اند و بی حجاب نبوده اند.
🔻در حدیثی از خود حضرت زینب نقل شده است، خَیْرٌ لِلِنّساءِ انْ لایَرَیْنَ الرِّجالَ وَلایَراهُنَّ الرِّجالُ. بهترین چیز برای حفظ شخصیت زن آن است که مردی را نبیند و نیز مورد مشاهده مردان قرار نگیرد(۶).
⏪مواردی که نقل شد فقط گوشهای از زندگی عفیفانه حضرت زینب سلامالله علیها است. به نظر میرسد تمام بانوان دغدغمند باید اصل حفظ حیا رو الویت زندگی خود قرار دهند و اگر اراده الهی بر نقش آفرینی تاریخی ما زنان باشد در زمان مقتضی فرصت جهاد و خدمت هم روزی خواهد شد پس نیازی نیست به اسم حجاب، حجاب استایل شویم یا به اسم تبیین، اختلاط بیجا با نامحرم داشته باشیم.
منابع:
۱_کافه تاریخ
۲_الامالی، شیخ مفید، کنگره شیخ مفید، قم، 1413 ق، ص 321.
۳_ترجمه و متن کامل لهوف، ص 217.
۴_تنقیح المفال، ج 3، ص 79
۵_مقتل مقرم، ص 371
۶_بحارالأنوار: ج ۴۳، ص ۵۴، ح ۴۸
✍عالیه سادات
https://eitaa.com/joinchat/2336751715C0fba986b70
__________🌺🌺🌺__________
https://eitaa.comraveyanpelak8]