🚫 نوکری که عذرخواهی بلد نیست، نوکر نیست! ➕قالی دستباف را داده‌ایم قالیشویی. برده و پاره و پوره آورده. میگوید من دفتر هستم. جای دیگری قالی را می‌شوید. دو روز معطل شدیم و از کار و زندگی زدیم برای شکایت و صورتجلسه که قالی را قالیشویی برای رفو ببرد‌ معلوم نیست چطور رفو خواهد کرد. ➕لباسشویی اقساط خریده ایم از یک برند ایرانی از فروشگاه خیلی بزرگ. سیستمشان ایراد داشت. فاکتور به ما ۹ کیلویی دادند و آنچه دم در رسید ۸ کیلویی بود. مرجوع کردیم. پیگیری کردیم. میگویند باید تحویل بگیرید و باز کنید تا معلوم شود داخل کارتن چیست! اگر باز کنیم و ۸ کیلویی باشد گارانتی از بین میرود. خسارت این کار با مشتری است. یعنی نمی‌توانیم لباسشویی را با وجود پرداخت اسنادی تحویل بگیریم و مطمئن باشیم درست تحویل شده است. ➕روی بلیط قطار یک شرکت معتبر پنج ستاره نوشته ساعت حرکت نه و پنجاه دقیقه شب. یکساعت قبل از حرکت هم باید در ایستگاه راه آهن تهران باشیم. ساعت ۲۱ میرسیم راه آهن. تاخیر میخورد و ساعت ۲۳ و چهل دقیقه حرکت میکند. مردم دو ساعت و چهل دقیقه در ایستگاهی صندلی هم به تعداد کافی ندارد اسیر می شوند. هیچ کس هم عذرخواهی نمیکندو توضیحی هم نمی‌دهد. ➕سند یک ملک در اداره ثبت بارکد پست میخورد. سه ماه بعد کد رهگیری را که میزنی می بینی در سامانه نوشته پست تحویل گرفته اما ادامه فرایند نیست. تماس میگیری با ارتباط مردمی پست. دو روز طول میکشد به تو بگویند فرایند ارسال سند تا کرمانشاه طی شده و برگشت خورده در پست محل اداره ثبت. با کلی دنگ و فنگ سند را بالاخره میگیری. هیچ کس عذرخواهی هم نمیکند توضیح هم نمی‌دهد. و هزار تا از این قصه ها حتما برای شما هم پیش آمده. ➕ما برای همه این خدمت ها که گفتم و شما هم حتما کلی از آنها را سراغ دارید، پول پرداخت میکنیم. مالیات و عوارض هم میدهیم. اینها می‌شود حقوق و می‌رود توی جیب کارکنان و مسئولان که حکم نوکر مردم را دارند. وقتی خدمت درست انجام نشود چه اتفاقی می‌افتد ؟ شما به عنوان پرداخت کننده، خدمت کاملی دریافت نکردید. بعد کمترین توقع این است که عذرخواهی و توضیح بشنوید. درست است ؟ نوکر باید به دلیل خدمات ناقص یا نادرست عذرخواهی کند. که نمیکند. ➕اگر کارکنانی که در ازای خدمت، از مردم پول می‌گیرند، متوجه موقعیت نوکری خود باشند و به آنها گفته شود برای کاری به خدمت گرفته شده اند، اگر نتوانند آن خدمت را به انجام برسانند باید لااقل یاد بگیرند که عذرخواهی کنند. ❌در مجموع نوکری که عذرخواهی بلد نیست، نوکر نیست! ➕بنظر نگارنده دو شرط از شرایط متعدد تحقق آن جامعه ای که تمدن می‌سازد این است: اول درست و کامل خدمت کنند و دوم یاد بگیرند نوکری هستند که باید عذرخواهی را بیش از همه عادات دیگر بلد باشد. ➕سوال مهم اینکه اگر ما خطا یا کوتاهی در جایگاه شهروندی جامعه انجام دهیم، به عذرخواهی رضایت داده می‌شود یا با انواع و اقسام جریمه ها و محدودیت ها مواجه می‌شویم ؟ ➕عذرخواهی قدم اول نوکری است در قبال قصورات. در مورد گامهای بعدی هم خواهیم نوشت. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 کانال تحلیلی خبرنگار بدون مرز نوشته‌های رضا رضوی روزنامه نگار و نویسنده پیوستن به کانال از طریق لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1497236199C12b3d76fe7