💬سؤال: چشیدن غذا یا جویدن غذا برای بچه یا پرنده روزه را باطل می کند⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولًا به حلق نمی رسد، اگر چه اتفاقاً به حلق برسد، روزه را باطل نمی کند (۱)، ولی اگر انسان از اول بداند که به حلق می رسد چنانچه فرو رود (۲)، روزه اش باطل می شود و باید قضای آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب است (۳). (۱) 📝آیت الله بهجت:و احتیاط مستحب است که این امور را در صورت عدم حاجت و ضرورت ترک کنند. (۲) [عبارت «چنانچه فرو رود» در رساله آیات عظام: خوئی، سیستانی و تبریزی نیست] 📝آیت الله زنجانی:جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولًا فرو نمی رود، اگر چه اتفاقاً فرو رود روزه را باطل نمی کند، ولی اگر انسان از اول بداند که فرو می رود و روزه باطل می شود، اگر قصد کند که این کار را انجام دهد، روزه اش باطل است؛ هر چند آن را انجام ندهد و اگر در اثر انجام این کار غذا فرو رود، کفاره نیز دارد. 📝آيت الله سيستاني جویدن غذا برای بچّه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها كه فرد قصد فرو بردن آن را ندارد و معمولاً نیز به حلق نمی‌رسد، هرچند اتّفاقاً فرو برود، روزه را باطل نمی‌كند؛ ولی اگر انسان از اوّل بداند كه به حلق می‌رسد و این کار را عمداً انجام دهد، روزه اش باطل شده و قضا و کفّاره بر او واجب می‌شود. 📝آيت الله مكارم شيرازي  جویدن غذا براى بچّه و همچنین چشیدن غذا و مانند آن و شست و شوى دهان با آب یا داروها اگر چیزى از آن فرو نرود روزه را باطل نمى کند و اگر بدون اراده به حلق برسد اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بى اختیار به حلق مى رسد روزه اش باطل است و قضا و کفّاره دارد. چشیدن غذا هنگام روزه بودن چه حکمی دارد⁉️⁉️ پاسخ : اگر چیزی از آن فرو نرود روزه را باطل نمی کند و اگر بدون اراده به حلق برسد اشکالی ندارد، ولی اگر از اول بداند بی اختیار به حلق می رسد روزه اش باطل است و قضا و کفاره دارد. 📝 آيت الله صافي گلپايگاني جويدن غذا براي بچه يا پرنده و چشيدن غذا و مانند اين‌ها كه معمولاً به حلق نميرسد، اگر چه اتفاقاً به حلق برسد، روزه را باطل نميكند؛ ولي اگر انسان از اول بداند كه به حلق ميرسد، روزهاش باطل ميشود هر چند به حلق نرسد و بايد قضاي آن را بگيرد، و اگر به حلق رسيده، كفاره هم بر او واجب است. 🆔👇👇 @resule10📚