🌹نکته سوم🌹
«إنّهم منّی و أنا منهم»
آنان از منند و من از آنهایم.
این عبارت را شاید بتوان روشنترین و واضحترین عبارت و گفتهای دانست که نشاندهنده حقانیت و نیز نزدیک بودن همه جانبه حضرت علی و حضرت فاطمه و حضرت امام حسن و امام حسین علیهم السلام به پیامبر اکرم صلیالله علیهوآله باشد.
با اینکه میدانیم حضرت علی علیهالسلام، فرزند مستقیم پیامبر نیستند ولی در این حدیث ایشان را از خود محسوب نمودهاند. برداشتی که میتوان از این عبارت حدیث نمود مسلّم است که ابتدا حقانیت آنان است.
🌹نکته چهارم🌹
«فأجعل صلواتک و برکاتک و رحمتک و غفرانک و رضوانک علیّ و علیهم»؛
پس برقرار کن درودهای، برکات، رحمت، آمرزش و رضایت خود را بر من و بر آنان.
به نظر میرسد علت اینکه پیامبر اکرم صلیالله علیهوآله، در هنگام بیان این دعا از خداوند متعال هم برای خود و هم برای آنان تقاضا مینماید از جمله برای این است که؛ به ما پیروان خویش بفهمانند که گویا پنج تن آل عبا مثل همند و از همند و گویا یکی هستند. پس حالا که این دعا انجام میگیرد گویا برای نوری واحد انجام گرفته و این نور واحد گویا همه آنانند و آنان از هم جدائی ندارند. در اینجا پیامبر اکرم صلیالله علیهوآله، طرز دعا کردن و محتوای دعا را هم به ما آموختهاند.
🌹نکته پنجم🌹و أذهب عنهم الرجس و طهّرهم تطهیراً»
و ببر از آنها پلیدی را و پاک گردان آنان را پاکی بزرگ.
معلوم میشود که وقتی پیامبر اکرم صلیالله علیهوآله، در حق کسی دعا کنند آن هم اینچنین عمیق، آن افراد دارای لیاقت و شایستگی عمیقی همچون عمق آن دعا هستند. مسلّم است که دعای پیامبر مستجاب است، پس معلوم و واضح است که اینان بیگناه محضند و پاکِ پاک.
🌹نکته ششم🌹«فقال الله عز و جل یا ملائکتی و یا سکان سماواتی انی ما خلقت سماءً مبنیة و لا أرضاً مدحیة و لا شمساً مضیئة و لا فلکاً یدور و لا بحراً یجری و لا فلکاً یسری إلا فی محبة هولاء الخمسة»؛
پس خداوند عزوجل فرمود: ای فرشتگان من و ای ساکنین آسمانهای من، به راستی که من خلق نکردم آسمان بنا شده و نه زمین کشیده شده و نه خورشید درخشنده و نه فلک دور زننده و نه دریای جاری و نه کشتی سیرکننده را مگر به جهت دوستی این پنج تن.
شاید بتوان گفت این عبارت اوج حدیث است و خداوند درباره هیچ مخلوقی چنین سخن نگفته است که گویا هستی را برای گُل روی این پنج تن آفریده است.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹اگر فاطمه زهرا سلاماللهعلیها نبود آفرينش جهان نبود * فاطمه علیهاالسلام، واسطه نبوت و امامت و تکامل خلقت در سايه تبيين رسالت است
فاطمه علیهاالسلام در جهان آفرينش و در دنيای اسلام می تواند محوری به حساب آيد که گردش بسياری از پديدهها و چرخش آنها به دور او باشد. روايات بسياری به نقل از مورخان شيعه و اهل سنت در دست است که او را مورد عنايت خداوند در امر آفرينش خواندهاند و حتی متذکر شدهاند که اگر فاطمه نبود آفرينش جهان نبود.
🌹نکته هفتم🌹
«فقال الامین جبرائیل»
سپس جبرئیل امین به خداوند متعال عرض کرد.
در عبارات بالا، ابتدا جبرئیل که از ملائک مقرب است به صفت امین بودن از او یاد میشود که خود همین معرفی جبرئیل با صفت امین بودن، از این جهت اهمیت دارد که در اینجا هم که یک صحنه نمادین و قابل توجه است، یک بار دیگر به مردمان تاریخ گوشزد شود که آنچه پیامبر اکرم صلیالله علیهوآله میفرمایند، گفتههای شخص خودشان نیست بلکه کلامی است که از خداوند به ایشان رسیده است و چون آورنده آن، نیز امین است پس آنچه پیامبر بیان میکنند، گفته خود خداوند است.
✔️(نکته بسیار مهم) اینکه؛ حضرت محمد که در چهل سالگی به پیامبری رسید، در بیست و پنج سالگی به امین بودن معروف بود و از کودکی امکان نداشت حتی دشمنانشان که از کودکی او را می شناختند سخنانش ر باور نکنند. می گفتند: اگر محمد بگوید پشت آن کوه، عده ای جنگ آور ایستاده و می خواهند به ما حمله کنند ما باور می کنیم و نمی رویم تحقیق کنیم و همه اعتراف می کردند که پیامبر صفت امین بودن را دارد. جبرئیل در آسمان و پیامبر در زمین معروف امین بودند.