⚡برشهایی از کانال اصلی نکته های ناب پنجم اسفند📚
﷽
🌺مجازات ترک بسم الله🌺
امام صادق عليه السلام :
رُبَّما تَرَكَ بَعضُ شيعَتِنا فِى افْتِتاحِ أَمرِهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ فَـيَمْـتَحِنَهُ اللّه ُ بِمَكْروهٍ لِيُـنَـبِّهَهُ عَلى شُكرِ اللّه ِ وَ الثَّناءَ عَلَيهِ و يَمحَقُ وَ صَمةَ تَقصيرِهِ عِندَ تَركِهِ قَولَ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ؛
👌چه بسا كه يكى از شيعيان ما در آغاز كارى، بسم اللّه الرحمن الرحيم نمى گويد و به همين خاطر، خداوند، او را گرفتار چيزى ناخوشايند مى سازد تا به شكر و ثناى الهى متوجّه گردد و كوتاهى اش را در گفتن بسم اللّه ، جبران كند.
📚التوحيد، ص ۲۳۱
@rooshanfekr
⭕️اندوهگین بودنِ مومن در فراق امام
🔹 این اندوه از نشانه های دوستی و علاقه به حضرت است. دلیلِ اینکه این کار از نشانه های اهل ایمان است، روایات بسیاری است که از امامان رسیده. روایاتی که بیان داشته اند از نشانه های یک فرد شیعه آن است که در اندوه امامان ناراحت باشد و تردیدی نیست غیبت مولایمان و غم هایی که بر ایشان وارد میشود، از بزرگترین علل اندوه امامان است.
🔅 امام صادق فرمودند: شخصِ اندوهگین به خاطر ما (اهل بیت) که غم و اندوهش برای ظلمی باشد که بر ما وارد شده، نفس کشیدنش، تسبیح گویی است و ناراحتی اش برای ما، عبادت است.
📚 مکیال المکارم؛ اصول کافی ج۲
@rooshanfekr
آفات ده گانه مال و جاه دنيا
در مال و جاه دنيا آفاتى است كه اگر انسان از آن جان سالم به در برد و صفاتى در آن افزايد، سعادت ابدى و دولت سرمدى برايش حاصل است. آفتهاى آن ده تاست:
اول: طغيان است كه در نتيجه سركشى، از حق غافل و دور مى شود. خداوند مى فرمايد:
انسان هر آينه سركشى مىكند وقتى خود را بى نياز ببيند(220).
دوم: بغى است كه ظلم و فساد بر بندگان خداست، همان طورى كه در قرآن مجيد مى فرمايد:
اگر خداوند روزى اش را بر بندگانش فراوان سازد، هر آينه در زمين ستم مى كند(221)
سوم: اعراض از خداست كه از آخرت روى گردانده و به هوا سرگرم مى شود و كفران نعمت مى نمايد(222).
چهارم: كبر و نخوت است، همان گونه كه فرعون را گرفت و گفت: آيا سلطنت مصر براى من نيست و اين جويها از زير (كاخ) من روان نمى باشد(223)؟
پنجم: تفاخر است كه بر ديگران فخر جويد و بر برادران برترى را خواهد(224).
ششم: تكاثر است كه با زياد كردن مال و جاه به آن سرگرم شده و از ياد خداى عزوجل غافل مى ماند(225).
هفتم: سرگرمى به امور مادى است كه در نتيجه، عمر عزيز را ضايع مى گرداند و اين سرمايه گرانقدر را در جمع آورى و نگهدارى مال و صرف كردنش در تحصيل خواسته هاى مادى و لذتهاى نفسانى و بهره هاى حيوانى مى گذراند(226).
هشتم: بخل است كه از نفقه واجب خوددارى نمايد؛ از زكات و صدقه و كمك برادران و صله رحم و اجابت سائل و گراميداشت همسايه و ميهمان و توسعه نفقه بر عيال و نظاير آن(227)
نهم: تدبير است و آن زياده روى كردن در خرج نمودن بر خلاف رضا و فرمان خداست و ضايع كردن مال است در طلب جاه و منصب و سخاوت كردن است براى شهرت و ثناى خلق و انفاق نمودن بر سفيهان و ستمگران و فاسقان و زياده روى نمودن در تلف كردن مال در خوراكى پوشاكى و ساختمان و ظرفها و فرشها و خلاصه زينتهاى كه(228) جز باز ماندن از حق نتيجه اى ندارد:
به درستى كه تبذير كنندگان برادران شياطين هستند(229).
دهم: غرور است(230) كه دل به دنيا نهادن و آخرت، حساب و صراط و ثواب و عقاب را فراموش كردن است از هيبت و عظمت و قهر حق بى خبر ماندن و به كرم و رحمتش مغرور گشتن است بى آن كه طاعتش زياد و يا از معصيت
رويگردان يا تايب باشد.
اينها آفاتى است كه از مال و جاه دنيا مىشود و سبب فتنه و امتحان صاحبش مى گردد؛ همان طورى كه حق تعالى مى فرمايد: اموال و اولادتان را فتنه است سبب امتحان و آزمايش شماست(231).
(220) - كلا ان الانسن ليطغى ان رءاه استغنى علق: 6-7.
(221) - و لو بسط الله الرزق لعباده لبغوا فى الارض شورا:27.
(222) - و اذا انعمناعلى الانسن اعرض ونابجنانبه اسراء:83.
(223) - اليس لى ملك مصر و هذهى الانهر تجرى من تحتى زخرف: 51.
(224) - و تفاخر بينكم و تكاثر فى الاموال و الاولد حديد: 20.
(225) - الهكم التكاثر تكاثر: 1.
(226) - سيقول لك المخلفون من الاعراب شغلتنا اموالنا و اهلونا فتح:11.
(227) - ولا يحسبن الذين يبخلون بما ءاتمهم الله من فضله هو خيرا لهم بل هو شر لهم سيطوقون ما بحلوا به يوم القيامة آل عمران: 180.
(228) - زين للناس حب الشهوات من النساء و البنين و القنطير المقنظره من الذهب و الفضة و الخيل المسومة و الانعم و الحرث ذلك متع الحيوة الدنيا و الله عنده حسن المئاب آل عمران: 14.
(229) - ان المبذرين كانوا اخوان الشيطين اسراء: 27.