🌸🍃﷽🍃🌸
فضایل قرآنی حضرت زهرا سلام الله علیها
پیامبر اکرم(ص):
«ابْنَتِي فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ نُورُ عَيْنِي وَ هِيَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ هِيَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ وَ هِيَ الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّة»
دخترم فاطمه، سرور بانوان عالم از اولین تا آخرین است، او پاره تن من، نور دو چشمانم، میوه قلب و روح من است؛ او حوراء انسیه است.»
فضایل قرآنی، مواردی از فضایل حضرت زهرا(س) است که بهباور شیعیان منشأ قرآنی دارد و اشاره به آیاتی است که بر فضیلت و منقبت وی دلالت میکنند.
برخی از این فضایل عبارتند از:
1
-پاکی و عصمت براساس آیه تطهیر:
بنابر روایات شیعه و اهلسنت،مصداق اهلبیت(ع) در آیه تطهیر که به اراده خداوند بر پاکی اهلبیت(ع) از رجس و پلیدی اشاره دارد، اصحاب کساء هستند و حضرت زهرا(س) یکی از آنان است. گروهی از علمای شیعه برای اثبات عصمت حضرت فاطمه(س) به این آیه استناد کردهاند.[بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ۲۹، ص۳۳۵.]
🔺﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ٣٣﴾ [احزاب:33]
2
-تنها زن برگزیده در ماجرای مباهله:
بر پایه دیدگاه مفسران شیعه و اهلسنت، آیه مباهله در ماجرای مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران، در حق اصحاب کساء نازل شده و مراد از «نساءنا» در آن آیه، حضرت زهرا(س) است.
طبرسی، نویسنده تفسیر مجمع البیان، در این باره ادعای اجماع کرده و آیه مباهله را دلیل برتری حضرت فاطمه(س) بر تمام زنان دانسته است. جارالله زمخشری، از دانشمندان اهلسنت، نیز آیه مباهله را قویترین دلیل بر فضیلت و برتری اصحاب کساء دانسته است.
🔻فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ ﴿ آل عمران ۶۱﴾
3
-مصداق نیکوکاران در آیه اطعام:
بر اساس آیه اطعام، نیکوکاران کسانیاند که با آنکه خودشان به غذا نیاز دارند آن را بهخاطر خدا به مسکین، یتیم و اسیر میدهند. بنابر روایات، این آیه درباره بخشش امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) نازل شد.طبق احادیث، علی(ع) و فاطمه(س) بهخاطر شفای حسنین(ع) سه روز روزه گرفتند و هر سه روز هنگام افطار با اینکه خود گرسنه بودند، غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند.
🔻 وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ٨ إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا ٩﴾ [انسان:7–9]
4-و
جوب محبت در آیه مودت:
در آیه مودت، مزد رسالت پیامبر(ص) «مودت قربی» بیان شده است. بهگفته مکارم شیرازی، مفسر قرآن، مودت قربی از نظر تمام مفسران شیعه، محبت به اهلبیت پیامبر(ص) است و بر پایه منابع روایی شیعه و اهلسنت ز پیامبر(ص) نقل شده که منظور از القربی، علی، فاطمه، حسن و حسین هستند. بهگفته فخر رازی، از عالمان اهلسنت در قرن ششم قمری، آیه مودت دلالت بر وجوب محبت و تعظیم علی و فاطمه و حسنین دارد.
🔺قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی 23شوری
5-استمرار نسل پیامبر بهواسطه فاطمه (فاطمه مصداق کوثر):
یکی از تفسیرهای کوثر (بهمعنای خیر فراوان) در سوره کوثر، کثرت نسل و ذریه پیامبر(ص) است که با واسطه حضرت فاطمه(س) بوده است. بنابه گفته ناصر مکارم شیرازی در تفسیر نمونه، بسیاری از علمای شیعه یکی از روشنترین مصداقهای کوثر را حضرت فاطمه(س) دانستهاند.
@rooshanfekr