💠معراج السعاده💠 📄بخش چهل وچهارم دوری از گناهان سبب اعتقاد قاطع(بخش دوم) بدان كه اگر چه به ادله و برهانها،کسب بعضى از مراتب يقين - همچنان كه گذشت - ممكن است، و وصول به مرتبه شهود و ظهور تام - چنان كه مذكور شد - به مجاهده و رياضت و تصفيه نفس موقوف است، و ليكن بعضى مراتب ديگر براى يقين هست كه از مرتبه اولى بالاتر است و با آن از براى قلب اطمينان و سكون حاصل مى شود و ورودانواع شبهات باعث اضطراب و تزلزل آن نمى شود و وصول به اين مرتبه نيز به مجرد بیان دلایل قرآنی وروایی و استدلالات عقلي میسرنمی شوداگر چه به رياضات و مجاهدات زیادهم احتياج ندارد، بلكه آن حاصل مى شود به اينكه بعد از فرا گرفتن عقايد از تلقين يا دليل، فردمشغول شود به وظايف طاعات، و خودداری کند ازگناهان، و مواظبت نمايد به مذاكره احاديث و آيات، و دورى كند از صحبت صاحبان مذاهب فاسدو ارباب هوا و هوس و مانند آنها. و از آنچه مذكور شد معلوم شد كه مردمان در كيفيت تصديق و ايمان مختلف اند: بعضى از ايشان در وضوح يقين و ظهور عقايد مانند ضوء (نور) خورشيدند كه اگرپرده برداشته شود تفاوتى در يقين ايشان ایجادنمی شود و بعضى ديگر از ايشان پست ترند وليكن اطمينان و سكونى از براى ايشان حاصل است كه اصلا اضطرابى از براى ايشان نيست و شبهه اى پيرامون خاطر ايشان نمى گردد. و بعضى ديگر از اين طايفه نيز پست تر و ليكن باز یقین از براى ايشان حاصل است. و شبهه اى اگر به خاطر ايشان گذرد و باعث اضطرابى شود با دليل و برهان آن را دفع مى كنند يا چندان توجهی به آن نمى نمايند. و بعضى ديگر به گمان و يا تقليد کورکورانه از ديگران اكتفا مى كنند و به هر شبهه اى متزلزل مى شوند و حضرت امام جعفر صادق - عليه السلام - به اين اختلاف اشاره كرده و فرموده اند كه: «از براى ايمان حالات و درجات و طبقات و منازل چند است: بعضى از آنها تام اند و به منتهاى تماميت رسيده اند. و بعضى ناقص اند و نقصان آنها واضح است. و بعضى از آنها راجح اند و رجحان آنها ظاهر است. و شكى نيست كه کسب وآموختن یقین، واجب است و مجرد تصديق ظنى كه به مرتبه اخيره است كافى نيست ». @rooshanfekr