💠 یا در میزان و ؛ مسئله این است. 💠 💮خیلی مهم است که سلیقه‌هامان را از عقیده‌هامان جدا کنیم. سلیقه‌های ما مبنای حسی – احساسی دارند در حالی که عقیده‌های ما مبنایی فکری دارند و بر اساس استقراء و استنتاج شکل می‌گیرند. عقیده‌‌ها یا صحیح و نورانی هستند و یا غلط و ناری. 💮سلیقه‌های هر کسی بر مبنای طبع، مزاج و تجربه او ایجاد می‌شوند و مباحثه و مناظره بر سر آن ها راه به جایی نمی‌برد. گاهی اوقات ما با سلیقه‌هامان به‌گونه‌ای برخورد می‌کنیم که گویا «باورهای درست» هستند. 💮اختلاف سلیقه طبیعی و قابل قبول است اما اختلاف عقیده در پیروان یک مکتب وجود ندارد؛ آن تفاوتی که می‌بینیم مربوط به تفاوت باورمندی و فهم دین و مراتب ایمان است که عده‌ای بالاتر و عده‌ای پائین‌ترند. البته سفارش شده نورانی‌ترها به کم‌نورها انگ "لست علی شیئ" نزنند. و کم‌باورها هم نباید توهم خودبزرگ‌بینی برایشان ایجاد شود و دست به فتوای بغیر علم و سودای مدیریت جامعه را در سر بپروراند چراکه افراد کندرو و کم‌بصیرت حسب روایت؛ چه بسا در هر موضوعی نظرات فاسدی داشته باشند. 💮ساده لوحی است اگر گمان کنیم اینکه شخصی اهل مسجد و نماز جماعت نیست این مربوط به سلیقه سیاسی اوست و ممکن است در سیاست وتدبیر مدن قوی باشد و نظرات صائبی داشته باشد. چنانکه روایت موید دارد: ضایع کننده نماز، برای ضایع کردن بقیه کارهایش، زرنگ‌تر است. ✅️مجله علمی نکته‌های ناب مهدوی @rooshanfekr