◀️مثل راندن اتوبوس واحد در خط جمهوری-بهارستان 🔰 دو فرمان رسانه‌ای برای دولت سیزدهم ⭕️شاید که نه، حتماً شما تاکنون پشت فرمان اتوبوس‌های خط واحد بهارستان-جمهوری ننشسته‌اید. اما به احتمال زیاد در میان خوانندگان این مطلب، افرادی هستند که کنار دست راننده این مسیر را طی کرده باشند. تصور اینکه در چنین مسیری راننده باشید، آن هم راننده اتوبوس خط واحد دلهره‌آور است. رانندگی در این مسیر از پیروزی در مسابقات رانندگی فرمول یک هم دشوارتر است. از در و دیوار موتور و عابر پیاده می‌ریزد. فاصله بین ایستگاه‌ها کم است. معمولاً مسیر بسیار شلوغ است. شما باید مرتباً در همان خط، مسیر عوض کنید تا تصادفی رخ ندهد. همزمان باید جوری ترمز کند و سرعت بگیرد که انبوه مسافرانی که ایستاده‌اند، صدمه نبینند و البته سریع به مقصد برسند. ⭕️کار رسانه‌ای در دولت سیزدهم همین شکلی است. دولتی برآمده از یک انتخابات سخت و کم‌مشارکت به دلایل اقتصادی و معیشتی و اجتماعی و سیاسی که حجم متراکمی از مسئولیت‌های معمول یک دولت و مطالبات کاملاً درست جامعه‌ای را به دوش کشیده که مأیوس از حل مشکلات، دیگر تاب و تحمل تکبرها و تفرعن‌های مدیران دولت روحانی و انفعال و ضعف مفرط آنان در شکل‌دهی یک زندگی کاملاً عادی را ندارند. در چنین شرایطی، قبول مسئولیت در دولت سیزدهم آن هم در بخش رسانه‌ که باید تبیین و روشنگری کند و توضیح بدهد و ترسیم کند و تسلی بدهد و همدلی بسازد، جهاد است. البته اگر و اگر صوری و تشریفاتی و کلاسیک و ماله‌کشی و تملق و تزویری که در هشت سال گذشته باب شده، دوباره در متن قرار نگیرد. با این مقدمه می‌توان گفت رسانه‌ای‌های دولت سیزدهم باید مثل راننده اتوبوس خط واحد بهارستان-جمهوری چهار کارکرد یا فرمان اساسی را بدانند یا بدان عمل کنند. 1️⃣ شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید: در ذهن یک مدیر یا مسئول، باید تلقی تهدیدآمیز از شبکه‌های اجتماعی حذف شود. نباید شبکه‌های اجتماعی را تنها به چشم ویروس‌های شایعه‌پراکن و کلاغ‌های دهن‌بین دید. شبکه‌های اجتماعی کار و فعالیت شما را به سرعت و سهولت منتقل می‌کنند و پیام شما را درست به آن جامعه مخاطبی که به دنبالش هستید، می‌رسانند. اما اینکه تصور کنید یک وزیر یا مدیر نباید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشد و حضور مردم و نخبگان هم بی‌فایده و مهلک است، در شرایط کنونی که استفاده ایرانی‌ها از یک ساعت و ۴ دقیقه در روز به یک ساعت و ۳۲ دقیقه رسیده، بی‌معناست. براساس اعلام مرکز آمار ایران، ۸۸.۵ درصد کاربران ایرانی در واتساپ و ۶۸ درصد در اینستاگرام عضویت دارند. در نتیجه اگر با مردم کار دارید و به دنبال تخاطب با مردم هستید، در کنار کار میدانی و عملیاتی و نه نمایشی و استفاده از ظرفیت سایت و روابط عمومی، بکوشید از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی بهره بگیرید. 2️⃣سناریو داشته باشید: کار رسانه‌ای به بازی والیبال شباهت دارد. در مقابله با رقیب که ممکن است یک نیروی سازمان‌دهی معارض باشد یا یک منتقد داخلی، باید کوشش کنید هر حرفی را به هر شکلی و در هر بستری نزنید. تنوع قالب‌ها را جدی بگیرید. برای انعکاس برخی فعالیت‌ها از قالب‌های جدید مثل موشن‌گرافی و اینفوگرافی استفاده کنید. مانند بازی والیبال که مبتنی بر یک طراحی مبتکرانه است و هر امتیازی ساخته و پرداخته یک سناریو است، باید بازی را در تمام مناطق زمین پخش کرد و مدام در حال تغییر تکنیک‌ها بود. با اتکاء به یک گزارش تصویری یا مصاحبه با یک خبرگزاری نمی‌توان شرح خدمات داد یا خطاها را توضیح داد. 🌓 روشنا 🆔 https://eitaa.com/roshana_ir 🆔 https://rubika.ir/roshana_ir