📌بخش اول: 🔸 جنگ روانی: «جنگ روانی استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی‌طرف و یا گروه دوست است به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد». 🔸از مهمترين تاكتيك‌هاي جنگ رواني در جامعه و هر صنفي تخريب اشخاص بوسيله توليد و پخش شايعه است. 🔸شايعه، خبري است از واقعيت به دور و در شرايطي منتشر مي‌شود كه اصل ماجرا در مورد آن موضوع مبهم مانده و اطلاع رساني كامل و جامعي در اين خصوص به عمل نيامده باشد. اين پروژه و توليد خبر توسط افرادي به نيت تخريب و ايجاد تشكيك شروع شده و ميان مردمي كه از حقيقت موضوع دور هستند، نشر آن آغاز مي ‌شود و به سبب بار رواني و علاقه مردم به اينكه جزو اولين نفرها در توزيع يك خبر بكر باشند تكرار آن بدون ارائه برهان و دليل ادامه مي يابد تا تقريبا اثر خود را بر جامعه مي گذارد و چنان در ذهن مردم و عوام جامعه نقش مي بندد كه حتي بسياري از خواص نيز آن را باور مي كنند و در نهايت فردي كه شايعه را گسترش مي دهد براي اثبات سخن خود از كلماتي استفاده مي كند نظير كسي كه چند سال با او بود مي ‌گويد يا از يك فرد موثق شنيده‌ام كه يا خودت برو از فلاني بپرس چرا ديگر فلاني با او نيست و فيلم و صدايش موجود است و مانند آنها. 🔸موضوع مهم در كامل تر شدن پازل شايعه اهميت فرد يا موضوعي است كه دهان به دهان و يا در فضاي مجازي به گردش در مي آيد، در واقع اگر موضوع يا فرد در آن زمان خاص داراي اهميت و مورد توجه مردم باشند شايعات مرتبط با آنها مورد استقبال جامعه قرار مي گيرد. در واقع يك موفقيت و رقابت مرتبط با آن مي تواند دستاويز خوبي براي توليد و نشر شايعه ميان جامعه به نيت تخريب شركت كنندگان در آن رقابت باشد و غالبا تيم هاي تخريب سازمان يافته اي در فضاي مجازي و واقعي جامعه بدون توجه به حوزه اخلاق و دستور ديني و مذهبي براي نشان دادن شدت علاقه و وفاداري خود به فرد يا ارگان مورد حمايت شان و همچنين برجسته كردن قدرت و توان خود در تغيير افكار عمومي، يكي از عوامل ايجاد جنگ رواني و تشكيك اذهان در جامعه مي شوند و شايد اين مهم را به عنوان يكي از قواعد بازي و برنده شدن به رسميت مي شناسند. 🔸تاکتیک شایعه Rumour   شایعه در جایی ایجاد می‌شود که خبر نباشد و یا خبر از منابع موثق منتشر نگردد . از جمله اولین عناصری که در بحث شایعه مطرح می‌باشند ، موضوع ، مکان و زمان شایعه است . یک شایعه‌ساز ماهر به‌خوبی می‌داند که شایعه وی باید موضوعی باشد که حساسیت بالای جامعه را در زمان و مکان مناسب به خود اختصاص دهد . رابطه بین موضوع ، زمان و مکان می‌باید در پخش یک شایعه به‌خوبی درک و احساس گردد . در خصوص بحث زمان اعتقاد براینست که یا به‌موقع بودن پخش شایعه بیشترین تاثیر را دارد و همچنین بالاترین تاثیر شایعه در لحظه اوج احساسات مردم است . چنانچه شایعه قبل یا بعد از زمان تاثیر‌گذار مطرح شود ، به همان اندازه نفوذ خود را از دست می‌دهد . مکان پخش یک شایعه نیز می‌باید کاملا دارای مجاورتهای معنوی و جغرافیایی باشد . شایعه ضریب خود را مدیون دو نکته می‌باشد . اول ابهام در موضوع و دوم اهمیت موضوع . هر چه ضریب اهمیت یک شایعه بالا باشد ،  ضریب نفوذ آن نیز به همان میزان بالا می‌رود . در ضمن به همان میزان که ابهام در قضیه افزایش می‌یابد ، ضریب نفوذ شایعه نیز بالا می‌رود . چنانچه یکی از این پارامترها ی ابهام یا اهمیت صفر شود ، ضریب نفوذ شایعه نیز صفر خواهد شد . ادامه دارد...👇👇👇 ||| 🔹کانال 🌐مرجع اطلاع رسانی رویدادها و عملیات های تبیینی فرهنگی هنری_عملیات روانی و رسانه ای استان لرستان. 🆔👉@roshana_lorestan_ir