بسم الله الرحمن الرحیم
#غیبت۳
✍ موضوع بحث؛ مواردی که غیبت جایز است
🍂 بخش سوم
🔵 فقها و علمای اخلاق اتفاقنظر دارند که در مواردی غیبت کردن جایز است:
👈 در مواردی که پای مصلحت مهمتری در میان باشد. (مکاسب شیخ انصاری جلد یک) در هر جایی که مصلحت افشای عیب پنهانی شخص از نظر شرع بیش از مفسده آن باشد، غیبت جایز است. چند مصداق
۱_ مورد مشورت، مثل اینکه کسی میخواهد با دیگری ازدواج کند. در اینجا میتوان عیوب پنهانی آن شخص را تا آنجا که در کار مورد نظر دخالت دارد برملا ساخت و شخص مشورت کننده را راهنمایی کرد. ۲_ یا گاهی برای نهی از منکر. ۳_دفع بدعت یک بدعتگذار برای روشت ساختن اذهان مؤمنین، ۴_برای دادخواهی و رفع ظلم نزد کسی که بتواند به مظلوم کمک کند مثل قاضی، ریش سفیدان، معتمدین صاحب نفوذ و قس علی هذا
👈 افراد متجاهر به فسق. ( سرطان ایمان، صفحه ۱۰۵) کسی که آشکارا گناه می کند و برایش مهم نیست دیگران از این کارش آگاه شوند غیبتش در آن گناه جایز است. (دقت کنید تنها در آن گناه) مثلا کسی اهل چشم چرانی است و ابایی هم ندارد که کسی ببیند یا نبیند او کار خود را می کند غیبت چنین شخصی فقط در باب گناهی که او در ارتکابش آشکار عمل می کند جایز است. در بحار الانوار، جلد۷۲،
روایت شده که امام باقر علیه السلام فرمود؛ (سه نفرند که احترام ندارند؛ کسی که دارای هوسهای بدعتآمیز است، زمامدار ستمگر و کسی که آشکارا معصیت میکند.) و قس علی هذا...
👈 ذکر عیبهای آشکار بدون قصد تحقیر کردن به شرط ناراحت نشدن فرد غیبت شونده ( گناهان کبیره، جلد۲، صفحه۲۸۳)
مثلا مثل اینکه لنگ باشد، در صورتی که قصد عیبجویی نداشته و فقط به منظور معرفی و شناساندن شخص باشد و آن فرد از ذکر این القاب ناراحت نباشد. جایز است. و قس علی هذا
👈 کفار و مشرکان:
غیبت کفار و مخالفان شیعه دوازده امامی جایز است. ( معراج السعاده، صفحه۴۵۳)
مثل غیبت این عقیل هاشمی بی عقل به اصلاح کارشناس شبکه وهابی کلمه
🔹 ادامه دارد
#شهدا_را_یاد_کنیم_با_صلوات