✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ انتظار امام زمان (عج) 💠فرج مردم جهان در چیست و چرا «انتظار فرج» فضیلت و ارزش بیشتری دارد؟ 🔹در روایات شیعه، عبارت و اصطلاح بسیار لطیف و مناسبى براى انتظار در نظر گرفته شده و آن «انتظار فرج» است. به معناى نصرت و پیروزى و گشایش گره هاى زندگى از جانب خداوند است. مقصود از ، انتظار دگرگونى مثبت و گسترده در زندگى بشر و زدوده شدن ناکامی ها و نابسامانی ها از چهره غم‌زده جامعه انسانى است و پیروزى حکومت عدالت گستر و معنویت گراى مهدوى بر دولت هاى شرک و کفر و ستم است. در روایات، توصیه هاى فراوانى در مورد و ارزش، و فضیلت هاى بیشمار آن شده است. پیامبر اکرم (ص) آن را برترین اعمال و عبادات میداند. «انتظار فرج (و گشایش) از جانب خداى بلندمرتبه، برترین عمل امت من است». [بحار، ج۵۲، ص۱۲۸] و نیز میفرماید: «بافضیلت ترین عبادات انتظار فرج است». معجم [احادیث الامام المهدى ج۱ ص۲۶۸] 🔹امام على(ع) نیز آن را محبوبترین اعمال در نزد خداوند و منتظر فرج را، همانند شهید راه حقّ میداند: «منتظر باشید و از رحمت خدا مأیوس نشوید که محبوبترین اعمال نزد خداوند انتظار فرج است. کسى که پذیراى امر ما باشد، فردا(ها) در «حظیرة القدس» با ما است و کسى که منتظر فرج باشد، مانند کسى است که در راه خدا، به خون خود آغشته گشته است». [بحار، ج۵۳ ص۱۲۳] امام جواد (ع) آن را با فضیلت‌ ترین و راهگشا ترین امور میداند: «برترین عمل شیعیان ما انتظار فرج است. هرکس این امر را بداند و آن را بشناسد، با همین انتظار در کارش گشایش و فرج میشود». [بحار ج۵۲ ص۱۱۰] امام هادى (ع) به روشنى معناى فرج را - که همان انتظار ظهور است - توضیح میدهد. 🔹على بن مهزیار میگوید: نامه اى به امام هادى (ع) نوشتم و از ایشان درباره «فرج» پرسیدم؛ حضرت فرمود: «هرگاه امام شما از بین ظالمان و ستمگران مخفى شد، چشم به راه فرج باشید». [کمال الدین،ج۲ ص۳۸۰ ح۲] امام صادق(ع) نیز حالات شیعیان در دوران غیبت و انتظار گشایش و فرج را چنین بازگو میفرماید: «نزدیکترین جایى که خداى متعال به بندگانش هست و نیز بیشترین زمانى که از ایشان راضى است، وقتى است که حجّت الهى را از دست بدهند، و او بر ایشان ظاهر نشود و جایش را ندانند؛ در عین حال یقین دارند که آن حجّت باقى است و باطل نشده است. پس در آن هنگام، هر صبح و شام، منتظر فرج باشید...»‌. [همان، ص۳۳۷ ح۱۰] 🔹برآیند این روایات آن است که عموم مردم جهان - به خصوص شیعیان - باید منتظر ظهور و قیام (عج) باشند که از سراپرده غیبت بیرون آید. انتظار فرج، در واقع نوعى آمادگى و استقبال از نیکیها است. آمادگى براى تلاش و حرکتى مداوم و کوششى خستگى ناپذیر همراه با تهذیب نفس، پاک زیستن، حقّ خواهى و دور ماندن از زشتیها و آلودگی ها... به همین جهت وقتى ابوبصیر از امام صادق(ع) پرسید که: فرج کى خواهد بود؟ حضرت فرمود: «آنکس که قیام امام را بشناسد، براى او به جهت انتظارش، فرج شده است». [کافى ج۱ ص۳۷۱] بر این اساس ، فراتر از انتظار معمولى است؛ یعنى انتظارى همراه با آگاهى، بصیرت، درایت، معنویت، آمادگى، حق گرایى، عدل خواهى و... 🔹به عبارت روشنتر، ، شناخت حق و شناختن رهبر و امام حقّ و انتظار یارى رساندن به او است. چنین شخصى در غیبت امام، چنان رفتار میکند که گویا در زمان ظهور و حضور او زندگى میکند. به همین جهت شیعه تمامى دشواریها و کاستیها را پشت سر نهاده و از خطر انقراض و زوال به دور مانده است. این نوع انتظار است که داراى فضیلت و ارزش بیشمارى است. امام سجّاد (ع) میفرماید: «انتظار فرج، خود از بزرگترین گشایشها است». [بحار، ج۵۲ ص۱۲۲ ح۴] امام کاظم (ع) نیز میفرماید: «انتظار فرج، نشانه فرج و گشایش است». [الغیبة طوسى ص ۴۵۹] به صراحت میتوان گفت: از مهم ترین رازهاى نهفته بقاى تشیّع همین روح انتظارى است که کالبد شیعه را آکنده ساخته و پیوسته او را به تلاش، کوشش، جنبش و جوشش وا میدارد. 🔹 ظرفیت و توانایى فراوانى براى تحقّق جامعه آرمانى اسلام ایجاد میکند و رفتارها و برنامه ها را بدان سمت سوق میدهد. این والاترین عبادت و بهترین عمل است، چنانکه امام على (ع) میفرماید: «بهترین عبادت مؤمن، انتظار کشیدن فرج خداوند است». [بحار ج۵۲ ص۱۴۶] بطور خلاصه مؤلّفه‌هاى زیر را میتوان از برداشت کرد: ۱) تلاش و کوشش براى پیشرفت و ترقّى؛ ۲) اصلاح طلبى و امید به زندگى بهتر (گشایش در امور)؛ ۳) نفى وضع موجود جهان (ظلم و بى عدالتى، فساد و تباهى)؛۴) طرد و عدم پذیرش حکومت هاى سیاسى نامشروع؛ ۵) قیام و انقلاب و نهضت مداوم و فعّال؛ ۶) ضرورت تشکیل حکومت هاى دینى و مشروع؛ ۷) عدم انقیاد و سازش در برابر جبّاران و مفسدان و... منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel