🔻همانگونه که نوشتم، هر چند نفری که پیدا شدهاند وامی گرفته و رفتهاند هواپیمای 20 سال ساخت را از بازار با قیمت مفت (گاهی اوقات با 10 میلیون دلار و کمتر) خریداری کرده و شرکت هواپیمایی تشکیل دادهاند، حالا که نگاه میکنید متوجه میشوید که این هواپیماها همه گراند شدهاند!! در حالی که میشود با یک قیمت معقولتر هواپیمای نوتر و تمیزتر خریداری کرد. در جریان بحران جهانی کرونا بسیاری از ایرلاینها در سطح جهان ورشکسته شده و دنبال فروش هواپیماهای خود بودند، میشد هواپیمای 5 ت 10 سال ساخت را با قیمت بسیار بسیار مناسب خریداری و وارد خط پروازی کرد در حالی که به دلیل سودجویی برخیها و بیتوجهی و نبود نظارت (شاید هم شراکت، کسی چه میداند) افراد حاضر در نهادهای مسوول رفتند و هواپیمای کهنه خریدند، با جان مردم بازی کردند و بعد هم میخواستند بلیت را با قیمت هواپیمای ساخت سال 2022 به ملت بفروشند!!
🔻وقتی وزارت راه و شهرسازی با افزایش قیمت بلیت و فروش بلیت دلاری مخالفت کرد، شک نداشتم که تعداد بسیاری از این به بلانست ایرلاینها هواپیماهای خود را به بهانه تحریم و نبود قطعه و مشکلات فنی گراند خواهند کرد، این اتفاق حالا افتاده و فعالان رسانهای این شرکتها هم در سایتهای خبری و رسانهها راه افتاده و تنها راه حل را افزایش قیمت بلیت هواپیما میدانند! ایرلاینی که سوخت یارانهای میگیرد، هواپیمای دست سوم و چهارم وارد کشور کرده و هیچ خدماتی به جز یک آب میوه و شکلات در پروازش نمیدهد، چرا باید برای یک مسیر 60 دقیقهای بیش از دو میلیون تومان پول بگیرد؟
🔻یک حساب و کتاب کنید متوجه میشوید که برخی از این شرکتها چه پولی به جیب میزنند. سال 1396 یک هواپیمای فوکر 100 با دو موتور اضافه را به قیمت 5 میلیون دلار میفروختند که در نهایت میشد 20 میلیارد تومان! در آن سال بهای پرواز تهران مشهد فکر کنم 500 تا 800 تومان بود، این هواپیما 100 مسافر فکر کنم حمل میکند و روزی چهار پرواز به مشهد (به عنوان مثال داشت) خودتا یک حساب و کتاب کنید که این 20 میلیارد تومان را در چند ماه به دست میآورد! در آن سال قیمت سوخت یارانهای هم پایینتر بود... این داستان امروز هم ادامه دارد. متاسفانه بسیاری از مردم خبر ندارند و فکر میکنند که یک بوئینگ 733 (همان 737 مدل 300) خیلی قیمت دارد، در حالی که دستکم سه دهه از آخرین تولید این مدل میگذرد و 80درصد هواپیماهای تولیدشده از این مدل بازنشسته شدهاند ولی ایرلاینهای ایرانی با واترسالوت به استقبال آن میروند در حالی که شرکت قبلی هم برایش گوبای پارتی برگزار کرده است.
🔻متاسفانه در کشور ما مسوولان یا نمیدانند و یا اینکه میدانند و خودشان را به ندانستن زدهاند. با همین سواد اندکم میدانم که اگر یک ایرلاین فلان تعداد هواپیمای فعال نداشته باشد، باید مجوز لغو شود. در این زمینه باید دولت به کمک بخش خصوصی دلسوز و با ایمان بیاید و با رایزنیهای سیاسی هواپیماهای مدل بالا را خریداری کند. با 500 میلیون دلار میشود 25 هواپیمای خوب خرید و ناوگان هوایی کشور را به شکل اساسی نوسازی کرد تا اینکه تحریمها برداشته شود یا اینکه هواپیمایی در داخل ساخته شود (که در کوتاهمدت بسیار بعید است) یا انکه فکری دیگر کرد. هواپیمای مسافری در داخل کشور هیچ مشکلی در چکهای مختلف دورهای خود ندارند و همه این چکها در کشور انجام میشود و همه هم به قیمت ریالی و این به حساب ایرلاینها یک دلار یا یورو هم نمیخواهند پرداخت کنند.
🔻در حال حاضر 20 ایرلاین در کشور وجود دارد!! باورتان میشود که اگر ایران ایر، هما و قشم ایر را که روی هم رفته 50 درصد هواپیماها را به خود اختصاص دادهاند جدا کنیم، 17 ایرلاین دیگر با این آماری که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی داده، کمتر از 60 فروند هواپیما دارند؟ این موضوع را در هر کجای دنیا بگوئید، به شما میخندند! اما در کشوری که مردم باید با صنعت خودروسازی که سر تا پایش را مافیا گرفته زندگی کنند، در حوزه هوایی هم باید این چنین باشد.
🔻در هر صورت، نیاز امروز کشور به هواپیما محرز است و وزارت راه و شهرسازی باید بالاتر از سازمان هواپیمایی ورود کرده و این حوزه را جمع کند. هر ایرلاینی نتواند 5 فروند هواپیما در خط پروازی داشته باشد باید مجوزش لغو شود یا اینکه ادغام شوند تا با این همه اسم جورواجور ملت مواجه نشوند. قول میدهم این کار را رستم قاسمی انجام دهند، هواپیماها خود به خود نقص فنیشان تمام میشود و شاد و شنگول پرواز میکنند. فقط کمی اراده، عرضه و جنم و البته نترسی میخواهد.
@syriankhabar