🔸 🔸اگر دقت کرده باشید، از بالا تا پایین موضوع و دلیل استیضاح، مساله خودرو بود. چند شب پیش به یکی از دوستان گفتم که وزیر اگر توان و عرضه داشت اجازه واردات خودرو را می‌داد، پاسخ داد که: برو از میرسلیم و مجمع بپرس که چرا اجازه واردات ندادند؟ گفتم شریعتمداری با یک بخشنامه واردات را ممنوع کرد و او هم می‌توانست با یک بخشنامه بدون نیاز به مراجعه به مجلس این مساله را حل کند، اما او چون می‌ترسید و پذیرش تبعات چنین امری برایش سنگین و غیرقابل تحمل بود ترجیح داد که توپ را به زمین مجلس بیندازد و در پاسکاری مجلس به مجمع رسید که همه می‌دانید چه اتفاقی افتاد. 🔸این دوستِ عزیز گفت، خوب شریعتمداری بلد بود، این یکی بلد نبود... گفتم بله، وزیری که بلد نیست و مملکت را بابت خودروی که مثل آب خوردن می‌شد آن را مدیریت کرد به این فلاکت و بدبختی انداخته باوجود همه سلامتش باید برود. چنین وزیری اگر بماند پراید را به زودی یک میلیارد تومان باید بخرید و همین عدد روی همه کالاهای دیگر هم اثر خواهد گذاشت. حالا مجلسی‌ها به هر دلیل (مدیریتی، اختلاف سلیقه، نزدیک بودن به زمان انتخابات، عمل نکردن به وعده‌ها و...) او را از وزارت خلع کردند و حتی حضور رئیس دولت در جلسه استیضاح هم راه به جایی نبرد چرا که از همان ابتدا مشخص بود که این بار جایی برای جستن نیست. 🔸نگاهی به صحبت‌های موافقان و مخالفان استیضاح نشان می‌دهد که منطقی که موافقان با آن قصد دفاع دارند بسیار ضعیف، سست و غیرقابل اتکا است ودلیلش هم همین ناتوانی مدیریتی فاطمی امین بود. متاسفانه رئیس جمهور در انتخاب وزرایش شانس نیاورد، حالا شاید عده‌ای ناراحت هم شوند، اما آن کسی که بیشتر این وزرا را معرفی کرد، تابستان سال گذشته کنار رفت و حالا در این دانشگاه و آن دانشگاه بساط سخنرانی گذاشته و دارد دستاوردهای!! خودش را توجیه می‌کند. شاید رئیس دولت شانش بیاورد و برای وزارتخانه‌ای که خودش سه وزارتخانه است‌ (صنعت، معدن و تجارت) یک وزیر قدرتمند و با تجربه انتخاب کند. 🔸حقیقت آن است که تصمیم‌گیری نیاز به درایت و بالاتر از آن شجاعت دارد. وزیری که درایت نداشته باشد، شجاعت هم ندارد و این دو لازم و ملزوم هم هستند. به عنوان یک روزنامه‌نگار روزانه همه خبرها را چک می‌کنم و به ویژه در حوزه خودرو، از ابتدای سال گذشته که وعده واردات خودرو داده شد و سخنگوی وزارت صمت هم هر روز با خبرهایی مبنی بر راه افتادن کشتی حامل خودروها ملت را سر کار می‌گذاشت و تا روزی که گفت دعوا بر سر چگونگی توزیع و فروش آن است 14 ماه می‌گذرد و کسی چشمش خودروی وارداتی ندیده است! اینکه چرا وارد نشد باید از وزیر معزول پرسید چرا وارد نشد!! 🔸نکته و مساله جالب در استیضاح این بود که خود فاطمی امین هم نسبت به وضعیت خودرو منتقد بود!! این یکی دیگر واقعاً نوبر و بی‌سابقه بود! این عذر بدتر از گناهی بود که وزیر معزول صمت در برابر چشم ساکنان بهارستان بر زبان راند تا بر ناتوانی خود در مدیریت وضعیت خودروی کشور اعتراف کند. این انتقاد، اعتراف به ناتوانی و ضعف است. وزیر در مقام مسوول اجرایی کشور که قانون به او قدرت تصمیم‌گیری داده در برابر مردم مسوول است و اینکه او می‌توانست تصمیم درست را در زمان درست بگیرد، اما چرا نگرفت؟ چرا اجازه داد بازار خودروی کشور چنان تشنه شود که به این سادگی نتوان آن را سیر کرد؟ 🔸در طول این چند سال، هر وقت خواستیم با کسی صحبت کنیم، بحث کنیم، جدل کنیم فوراً پراید 300 میلیونی را بر سرمان کوبیدند و گفتند: شمایی که نمی‌توانی (انگار مسوول این گرانی من بودم!!) قیمت یک پراید را ثابت نگه داری، چرا باید در مورد بقیه مسائل نظر بدهی؟ این چماقی که در این چند وقت بر سر ما کوبیدند، مقصرش شخص وزیر صمت بود و اینکه او می‌گوید مافیا بود، خودروساز بود، این بود یا آن، بیشتر بهانه است. اگر زور فاطمی‌امین به این مافیا نمی‌رسید باید به رئیس دولت مراجعه می‌کرد و خواستار برخورد می‌شد. 🔸اما در جلسه استیضاح جز اینکه توضیح داد و آمارها را دوره کرد و خواستار فرصت شد، دقیقا از مبارزه با کدام مافیا گفت؟ شما قانون وضع کن، شما بخشنامه بده، تصمیم صحیح بگیر و بعد ببین چه اتفاقی روی می‌دهد. اینکه امروز قیمت خودرو به شاخص در اقتصاد کشور تبدیل شده، یک فاجعه است که باعث شده تا همه دستاوردهای مثبت دیگر دولت سیزدهم زیر سوال برود. متاسفانه شخص رئیس جمهور هم از قرار معلوم اراده و برندگی لازم برای برخورد با هیولای فساد و مافیای این حوزه را ندارد. @syriankhabar