#هدف_سواد_رسانهای
🔸️ هدف اصلی سواد رسانهای این است که به انسانها توانایی تمییز و قدرت کنترل و تسلط بیشتری نسبت به مفاهیم ، تعابیر پیامهای تولیدات رسانه ای دهد.
🔸️ در حقیقت رسانه ها در فحوای تولیدات خود در جهت انتقال تفکرات،سلایق و پیامهای مد نظر خود به مخاطبانشان هدفگذاری می کنند؛در ثانی مفاهیم و پیامهای منتشر شده در رسانه ها دارای تعابیر و تفاسیر متفاوتی در فرهنگها و مکاتب و مذاهب مختلف است که اگر انسان نسبت به اهداف ، تاکتیکها و تکنیکهای رسانه ای آشنا نباشد دچار سردرگمی،انحراف و سوء استفاده صاحبان رسانه ها قرار میگیرد.
🔸️ مثلاً روزنامه نگاران به ما تعابیر خودشان را از اینکه چه چیزی و چه کسی مهم است، ارائه میدهند، برنامهسازان برنامههای سرگرمی نیز تعابیر خودر ا از مفاهیمی چون انسانیت، آشتی، جنگ و خوشبختی نشان میدهند، صاحبان آگهی نیز سعی میکنند ما را متقاعد سازند مشکلاتی داریم و کالای آنها که میتواند ما را در غلبه بر این مشکل یاری کند. همچنین ما نیز به عنوان مخاطب میتوانیم تعابیر خودمان را از این پیامها داشته باشیم.
🔸️ چه ما آگاهی لازم در برخورد با رسانه را کسب کنیم یا نه، فرایند تأثیر رسانه ادامه دارد. زمانی که ما شناخت بیشتری نسبت به رسانهها و تعابیر آنها داشته باشیم، میتوانیم به تأثیرات مثبت ناشی از آنها قوت بخشیده و از تأثیرات منفی آنها هم بکاهیم.
🔸️ سوادرسانهای به ما توانایی میبخشد تا ضمن اینکه متفکرانی تحلیلگر و منتقد باشیم، خود نیز به عنوان تولیدکنندگانی خلاق در ترویج پیامهای رسانه ای در عرصه اجتماع فعال باشیم.
#نهضت_سواد_رسانه_ای
#بصیرت_رسانه_ای
#سیداحمدرضوی
@s_a_razavi