✋
تکنیک های انتخاباتی
🔵
دو قطبی سازی
دو قطبی سازی روش قدیمی در رقابت های سیاسی است. به این روش، روش دیو و دلبر هم می گویند. احزاب و چهره های سیاسی در این تکنیک سعی می کنند عرصه رقابت های سیاسی را به دو صحنه تقسیم کنند، یکی سیاه و یکی سفید. البته خودشان سفید و رقیب شان سیاه. این روش فضای انتخاباتی را کاملاً احساسی می کند و فرصت تفکر و تعقل را از افراد می گیرد. این دو قطب هم معمولاً کاذب هستند و نیاز واقعی مردم را شکل نمی دهند اما با فشار تبلیغاتی زیاد هیجان ایجاد می کنند. چند فضای دو قطبی که در کشور ایجاد شده است عبارتند از: دوقطبی برجام و افراطیون - دو قطبی تعامل با دنیا و مخالفان تعامل با دنیا
🔵
تکنیک مقایسه کاندیدها
تهیهی سوابق افراد و بررسی آن ضرورت مبارزهی انتخاباتی است، اما انگشت نهادن بر روی ضعفها و اشتباهات رقیبان و برجسته کردن آن و در مقابل به تصویر کشیدن یک قهرمان بیبدیل و اسطورهی ملی از یک شخصیت سیاسی، ارائه و برجسته کردن خصلتهای مثبت و نادیده گرفتن ضعفهای یک نامزد دیگر و مقایسهی آنها نشانهای از همان بازی تبلیغاتی است که خود ممکن است به یک ضدتبلیغات منجر شود.
🔵
مظلومنمایی انتخاباتی
در روند مبارزهی انتخاباتی، مظلومنمایی تبلیغاتی یک شگرد منحصربهفرد است که در مواردی میتواند با جلب توجه افکار عمومی به نفع رقیب مظلوم تمام شود. سوژهی مظلومنمایی یا توسط حریف ناشی و ستادهای او در اختیار رقیب قرار میگیرد، یا خود با ساختن یک واقعهی ساختگی آن را در معرض افکار عمومی قرار داده و چنین القا میکند که ناجوانمردانه مورد حمله قرار گرفته و بدون دلیل نامزدهای رقیب آبرو و حثیت او را قربانی مطامع سیاسی خود ساختهاند. برای مظلومنمایی روشهای زیادی وجود دارند که جمعآوری، پاره کردن، رنگمالی روی پوسترها یا حملهی صوری فیزیکی و دادن شعارهای زشت در کمپین تبلیغاتی یک نامزد یکی از سادهترین روشهای مظلومنمایی به شمار میرود.
🔵
تکنیک سایه
این تکنیک بر این فرض بنا شده که اگر یک جریان سیاسی بتواند خود را زیر سایه برخی شخصیت ها قرار دهد می تواند از انرژی مثبت آن شخصیت ها برای جلب آراء مردم استفاده کند.
این تکنیک تقریبا در همه جریان های سیاسی طرفداران فراوان دارد و هر جریان سعی می کند خود را به یک شخصیت تاثیر گذار حال حاضر و یا حتی گذشته منتصب کند.
هدف اصلی این تکنیک این است که رای دهندگان به این جمع بندی برسند که سایه این شخصیت ها به اصطلاح فرهنگ عامه بالای سر این جریان است.
🔵
اسمگذاری یا برچسبزنی (برچسب بدی به یک فکر یا عقیده زدن)
برای تحریک به رد فکر و عقیدهای بدون بررسی شواهد، مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از برچسبزنی در سیاست و دیگر حوزههای گفتمان عمومی رایج است. مثل کلمات تروریست، افراطی و... در واقع با برچسب زدن به افراد، با بدبین کردن مخاطبین نسبت به آنها، بدون آوردن هیچ استدلال و دلیل منطقی، تفکرات و ایده های آنها را رد می کنیم!
🔵
تکنیک دره عمیق
تکنیک دیگری که جریان های سیاسی برای جلب آرای مردم در انتخابات ۹۶ در دستور کار قرار داده اند تکنیک دره عمیق است. در این روش تلاش می شود نتیجه اقدامات دوره قبلی به دره ای عمیق و پر از مشکلات تشبیه شود که هرچه تلاش می شود اصطلاحا پر نمی شود. محور القایی این تکنیک بر این قاعده استوار است که اگر مردم بر اثر تبلیغات جریان های سیاسی وجود این دره عمیق را بپذیرند ناخودآگاه قانع می شوند که حل نشدن مشکلات ناشی از ناتوانی این جریان سیاسی نیست بلکه بعلت دره عمیقی است که از دوره های گذشته به ارث رسیده اند.
#انتخابات
✅ پایگاه رسانه ای شهید آوینی
👇
🆔 @rasane_avini