گزارش سی و ششمین جلسه علنی و سایر جلسات مجلس دوازدهم (سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳) صبح ساعت ۶.۳۰ دکتر سعید جلیلی به کمیسیون اصل ۹۰ آمد تا جمع بندی اش درباره لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به نمایندگان ارائه کند. همزمان نیز دکتر محسن رضایی به یکی دیگر از سالن های مجلس آمده بود تا درباره آخرین وضعیت منطقه صحبت کند. در مجلس مرسوم است که خیلی وقتها قبل از شروع جلسه صحن علنی، چهره های مختلف با دعوت نمایندگان حضور پیدا می کنند تا درباره موضوعات مختلف صحبت کنند. دکتر جلیلی نیز همراه با چند نفر از کارشناسان اقتصادی آمد و نکاتش را خیلی خلاصه درباره بودجه ارائه کرد. وی بعضی نقاط قوت بودجه مانند شفافیت و توجه به بدهی های دولت به شهرداری ها و... را مورد اشاره قرار داد و بعد هم اشکالات بودجه را مطرح کرد که مهم ترینش این بود که اولا با این لایحه، رشد اقتصادی ۸ درصد که در برنامه هفتم مورد تاکید قرار گرفته محقق نمیشود و خود دولت می گوید شاید بتواند نصف این عدد اقتصاد ایران را رشد دهد و ثانیا باید در لایحه بودجه جلوی حیف و میل ها و هزینه های غیرضرروی گرفته شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. جالب این بود که وی به هیچ عنوان نگفت که نمایندگان به کلیات بودجه رای مثبت یا منفی دهند و در واقع این تشخیص خود نمایندگان بود که در برابر این لایجه چگونه عمل کنند. جلسه تا حدود ساعت ۸ طول کشید و سپس به صحن رفتم تا جلسه علنی آغاز شود. بعد از دقایقی رییس جمهور و رییس مجلس وارد شدند و جلسه رسما آغاز شد. در ابتدا دکتر پزشکیان به صورت مفصل به دفاع از لایحه بودجه پرداخت و سپس نمایندگان موافق و مخالف نطق های خودشان را ایراد کردند. نکته جالب این بود که بسیاری از چهره های اقتصادی مجلس از طیف های مختلف (از صمصامی تا قوامی) در رد کلیات بودجه با هم متحد بودند و این مدل بودجه نویسی را باعث تورم بیشتر می دانستند. در مجموع نیز نمایندگان مخالف بودجه مستدل تر و بهتر صحبت کردند و اگر کسی بدون هیچ پیش داوری حرف دو طرف را گوش می کرد، حق را به مخالفان بودجه دولت می داد. اما در نهایت دو اتفاق تا حدی ورق را برگرداند و کلیات بودجه رای آورد. اول اینکه تاجگردون به عنوان رییس کمیسیون تلفیق بودجه توانست با ادبیات ساده و همه فهم، بخشی از نمایندگان را قانع کند که باید به این لایحه رای داد و دوم اینکه رییس مجلس قبل از شروع رای گیری خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه چند اشکال مهم بودجه را یادآوری کرد و تلویحا از او قول گرفت که اگر مجلس به کلیات رای مثبت داد، باید دستش در اصلاح جزییات نیز باز باشد و دولت نباید در برابر این ماجرا مقاومت کند که پورمحمدی نیز قول مساعدت داد. همین باعث شد تا تعداد زیادی از نمایندگان احساس کنند که پس اگر به کلیات رای مثبت دهند، بعدا مجلس می تواند در جزییات نیز اصلاحات زیادی انجام دهد پس بهتر است به آن رای مثبت دهند که همین اتفاق نیز افتاد. در صورتی که من شخصا به کلیات بودجه رای منفی دادم چون جمع بندی ام این بود برای اشکالات زیادی که در متن آن وجود دارد در برابر مردم پاسخی ندارم و اگر فردا روزی گرانی های بیشتر آغاز شد، نمی توانم به مردم پاسخ دهم که چرا به آن رای مثبت دادم؟ ضمن اینکه مجلس ساختار بودجه را نمیتواند تغییر دهد و بهتر است این کار توسط خود دولت انجام شود. بعد از رای آوردن کلیات بودجه نیز نوبت نطق یکی دو نفر از نمایندگان شد و جلسه به اتمام رسید. بلافاصله بعد از ناهار و نماز، جلسه دوره ای IPU با حضور تعدادی از اعضا برگزار شد و بعد از آن نیز به جلسه کمیسیون فرهنگی رفتم که با حضور رییس دانشگاه فرهنگیان به بررسی آخرین وضعیت این دانشگاه و مشکلات پیش رو پرداختیم. بعد از آن نیز در جلسه فراکسیون مقاومت شرکت کردم که ضمن بررسی آخرین وضعیت منطقه، درباره بعضی از طرح هایی که مجلس میتواند در آنها حضور تخصصی تر داشته باشد به تبادل بحث پرداختیم که این جلسه نیز با اذان مغرب به اتمام رسید. @Sabety_ir