٢
#دعاي_عرفه
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه شرح دعاي امام حسين عليه السلام
واخسأ شیطانی و فکّ رهانی
عرب به هنگام دور كردن سگ مي گويد: اِخسِ.
خدایا تو شیطان مرا دور کن یعنی من دغدغه شیطانم را نداشته باشم که بر من مسلط می شود و مرا به انحراف مي كشاند.
خدايا به مجرد اینکه شیطان بخواهد آسیبی به من وارد کند، تو او را از من دور کن.
"چگونه شيطان سر براه مي شود؟"
راهكار مومن شدن شيطان كار كردن روي نفس اماره و تبديل آن به نفس لوامه است .
آدمها در ناتوانی های جسمی و بعد از مصیبت ها، بدجنس می شوند، به همين دليل در گرفتاريها و مصیبت ها باید به خدا پناه ببریم چون شيطان مي تواند در شرايط سخت ما را مغلوب كند.
و يا گاهی به كسي آسيب نمي زنيم و خیلی هم آدم خوبی هستیم اما شيطان عُجب و خودپسندي را سراغ ما می آورد، خدایا تو شیطان را از من دور کن. شیطان سگ پاسبان است، سگ در خانه و زندگی کسی نمی آید بلكه كنار در مي ماند و غریبه ها را راه نمی دهد و براي خوديها اجازه ورود صادر مي كند.
"چگونه آزادگي محقق مي شود؟"
«و فکّ رهانی»
خدایا من در گرو خیلی چیزها هستم، فقط تو مي تواني مرا آزاد کني.
در گرو بودن چند معنا دارد:
١-گاهي من مدیون شما هستم، به اينگونه كه شما به من لطف کردید من هم باید و مجبورم تلافي كنم و به شما لطف کنم، حال عرض مي كنم:«فکّ رهانی» یعنی خدایا به من توفیق بده بدهکار خلق نباشم و يا بده كاريهايم را به سرعت بپردازم.
٢-من اسیر مخلوق و وابسته به خلق تو نباشم.
خدايا فقط وابسته به تو باشم، چون خلق می آیند و می روند، هستند و نیستند، تعریف می کنند و نمی کنند، هيچكدام نبايد براي من مهم باشد.
سرخُمّ مِی سلامت شکند گر سبویی
خدایا مرا اسیر خودت کن، و از اينكه وابسته به خلق باشم و روي آنها حسابي باز كنم رها شوم.
٣- خدایا مرا رها كن از اينكه طمع به خلق و توقع از آنان داشته باشم. زيرا توقع از ديگران موجب عدم آزادگي و استقلال در رأي و تصميم گيري است.
"چگونه منيت خود را باطل كنيم"
«فی نفسی فذللنی و فی اعین الناس فعظمنی»
خدایا من به چشم خودم نیایم و اگر همه مردم هم از من تعریف کنند در درون و باطنا بدانم کسی نیستم، در خلوت خودم بفهمم هیچ کس نیستم، ذلیل و خوار و بی مقداري که هیچ حسابی برای خودش باز نمی کند اما خدايا مرا در چشم دیگران عظیم و بسيط جلوه بده.
نمی گوییم «کبّرنی» بلکه می گوییم «عظّمنی» یعنی خدایا با این عظمتی که به من دادی بتوانم کار انسان ها را راه بیاندازم و از زبان من كلام حق خارج شود و در مقابل آن حق، خاضع باشم.
"عدم رسوايي"
امام حسين عليه السلام درخواستي ديگر را در روز عرفه مطرح مي فرمايند:
« بسریرتی فلا تخذنی »
خدایا ! با آن چیزی که در باطن من است ، رسوايم نکن.
(خذی یعنی خواری و ذلت و پستی)
گاهی چیزی در درون من مي گذرد كه درست نيست يا يك لحظه در سرّ من نسبت به ديگري گناه یا بدخواهی گذشته است، حال عرض مي كنم خدایا در وجود من چیزهایی غفلتا و يا عالمانه خطور مي كند مبادا به وسیله آن مرا خوار کنی و بوسيله آن امور باطني، تحقیر شوم.
"سلب نعمت"
« نعمک فلاتسلبنی»
(سلب به معنی ربودن است)
خدایا مبادا نعمت هایت را به يكباره از من بگیری.
گاهي نعمات بصورت نامحسوس و كم كم از ما گرفته مي شود و اين بدليل ناشكري و عدم استفاده صحيح از نعمات بوده است.
و البته ممكن است نعماتي هم بنا به مصلحتي از ما گرفته شود اما خداي سبحان مجددا جايگزين مي كند
"راضي نشدن به نمره قبولي"
ما در دعاي ديگري عرض مي كنيم:
« اللهم اغلبنا فی هذا الوقت منجحین مفلحین مبرورین....» خدایا ما را در این زمان برگردان در حاليكه پیروز شدم، آن رشد لازم را کردم ، خیرات بسیار گسترده ای نصیبم شد، بعد از مبارزه غنائمی نصیبم شد.
نمی گویم خدایا مرا از کسانی قرار بده که موفق شدند و خیرات گسترده ای نصیبشان شده است. جمله را فعلی استفاده نمی کنم بلكه بصورت اسمی آمده است.
یعنی براي هميشه خواهان فلاح و نجاح هستم (نه موقتي).
همچنين نمي گويم: مقبولين، يعني دنبال نمره قبولي نيستم بلكه خواهان مراتب عالي و نجاح هستم ضمن اينكه نمی گویم مرا جزء ياران و انصار موفق ها قرار بده بلکه می گویم خودم را موفق کن.
در قسمت جلوتر می گویم:
«اقض لنا الخیر و اجعلنا من اهل الخیر»
خدایا براي ما بهترین ها را حکم کن یعنی به كيفيتِ كارِ درستِ من، نمره بیست بده! و البته قابلیت آن نمره بیست را هم به من عطا كن!
ما بايد شایستگی و قابلیت بهترین ها را پيدا كنيم. گاهی اوقات خدا بهترین ها را به ما می دهد اما به چشم مان نمی آید و کفران نعمت می کنیم.
خدایا هم بهترین ها را به ما بده هم قابلیت در زمره بهترین افراد بودن را نصیبمان کن!
"مكر خداي سبحان براي چه كساني است"
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane