۵ 💠 *همه عالم ادبستان است* 🔆 *«إِلَهِی‏ لَا تُؤَدِّبْنِی‏ بِعُقُوبَتِک»* 🔆 ‏«بارالها مرا با عقوبتت ادب نکن.» 🔰 در ادعیه‌ای که از معصومین علیهم‌السلام صادر شده، شیوۀ رایج این است که در ابتدای دعا حمد و ثنای الهی یا درخواستی از خدای سبحان مطرح می‌شود، امّا دعای ابوحمزه متفاوت است و با نهی آغاز می‌شود. ✳️ *ادب یعنی آراستگی؛ در این عبارت از خدای تعالی تمنا می‌کنیم که ما را با عقوبت آراسته نکند.* ⁉️ مگر عقوبت الهی موجب آراستگی می‌شود؟ 🔶🔸 بعضی افراد در شرایط معمول زندگی در بستر رشد قرار نمی‌گیرند و زمانی که غرق الطاف و رحمات حضرت حق هستند، ساخته نمی‌شوند، تنها در مشکلات و مهلکه‌های سخت به خود می‌آیند،‌ متنبه و ادب می‌شوند، در این فراز دعا از خداوند طلب می‌کنیم که ما را در شمار این گروه قرار ندهد. ✅ *می‌خواهیم از بندگانی باشیم که در اوج راحت و نعمت، حدود الهی را رعایت می‌کنند، شاکر باشیم و نسبت به ولی نعمتمان غفلت نورزیم، تا تزئین و آراستگی‌مان با نعمات باشد نه با نقمات.* 🔆 «یا مَنْ‏ سَبَقَتْ‏ رَحْمَتُهُ‏ غَضَبَه‏» 🔆 «ای آن ‌که رحمتش بر خشمش پیشی گرفته است.» 📙 مفاتیح الجنان، دعای جوشن کبیر، بند ۱۹ ❇️ خدای سبحان رحمان و رحیم است و برای تأدیب بنده‌گانش ابتدا سیاست مهری را پیش می‌گیرد، ولی اگر بنده قدردان نعمت‌ها و الطاف حق نباشد و از آن‌ها در راه جلب رضایت خداوند استفاده نکند، نعماتش سلب می‌گردد و خدای سبحان با سیاست‌های قهری‌اش او را تأدیب می‌کند. ◀️ *در دعا نمی‌گوییم «لَا تُؤَدِّبْنِی»‌ «ادبم نکن» بلکه خداوند سبحان را از ادب کردن با عقوبت نهی می‌کنیم.* ✅ *همۀ عالم ادبستان است و انسان به این دنیا پا گذاشته تا مؤدب و آراسته شود، امّا طالب تأدیبی مِهری هستیم نه ادب شدنی قهری.* ✅ می‌خواهیم در شمار افرادی باشیم که با قبول الطاف ساخته می‌‌شوند و حد و مرزها را نگه می‌دارند، نه در زمره افرادی که با محرومیت و عقوبت متوجه می‌شوند که چگونه باید در مسیر رضای حضرت حق قرار گیرند. ◀️ *در عبارت دعا «عُقوبَتِک»‌ آمده و به صورت «عُقوباتِک» ‌جمع بسته نشده است.* در اصل تنها یک عقوبت داریم؛ هجران و فراق انسان از خدا. 💢 *محرومیت از وصال حق عقوبتی است که حرمان‌ها و سختی‌ها دیگر را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.* 📚 « استاد زهره بروجردی» ‏🌸🍃 https://eitaa.com/sabkezendegikareemane