💢
تأملی در وضعیت فروش نفت
🔹در لایحه بودجه سال 1402 فروش روزانه 1/4 میلیون بشکه نفت با قیمت هر بشکه نفت 85 دلار لحاظ شده است. از این میزان فروش، سهم شرکت ملی نفت 14/5 درصد، سهم صندوق توسعه ملی 40 درصد و سهم مناطق محروم و نفت خیز 3 درصد میباشد. مابقی درآمدها نیز صرف تأمین کالاهای اساسی و تشکیل سرمایه در کشور میشود.
🔸با احتساب میانگین فروش هر بشکه نفت 70 دلار در سه ماهه اول، به نظر میرسد ایران توانسته باشد پیشبینی بودجهای خود را محقق سازد. پیرامون این موفقیت که یکی از دلایل آن پویایی، توازن و چندوجهی بودن سیاست خارجه و دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میباشد، یک سری ملاحظات اساسی وجود دارد:
🔰
گزارههای تحلیلی:
🔹بسته به نوع حکمرانی اقتصادی و سیاستگذاری در یک کشور، درآمدهای نفتی میتواند بستری برای ارتقای رفاه جامعه و یا ایجاد چالشهای اقتصادی فراهم کند. در واقع اگر درآمدهای ارزی حاصل از نفت صرف جبران کسری بودجه ریالی دولت و یا خلق اعتبار ریالی نامولد شود، در این صورت شاهد سه آسیب خواهیم بود:
🔻اول، بیماری هلندی در اقتصاد (افزایش درآمد ارزی منجر به ازدیاد واردات شود و در نتیجه رشد نقدینگی و تورم را حاصل کند).
🔻دوم، بیانگیزگی دولت در کاهش میزان وابستگی به نفت(که برخلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی است).
🔻سوم، عدم توجه به سایر بخشهای درآمدزا مثل مالیات.
🔸دولت باید در شرایط افزایش درآمدهای ارزی، در نظر داشته باشد که ابتدا این درآمدها را صرف تسویه بدهی با صندوق توسعه ملی و سپس توسعه امور زیربنایی و سرمایهای مثل طرحهای عمرانی از طریق تأمین صددرصدی بودجه عمرانی کند.
🔹نکته مهم اینکه افزایش درآمدها فرصتی کمنظیر را برای اصلاح نظامهای اقتصادی و انجام اقدامات تحولی و ساختاری در اقتصاد فراهم میکند.
🔸به نظر میرسد دولت سیزدهم توانسته باشد جنبههای مخاطرهآمیز افزایش درآمدهای نفتی را کنترل کند. از این جهت که بررسیها نشان میدهد دولت علاوه بر ساماندهی نظام مالیاتی کشور، از یکسو سهم نفت در بودجه سال جاری نسبت به سال قبل را کاهش داده و از سوی دیگر درآمدهای حاصله را به جای ورود ریالی به بازار، صرف تخصیص و هزینهکرد در زمینه بودجه عمرانی کشور نموده است. چه اینکه آمارها نیز بیان میکند میزان تحقق بودجه عمرانی کشور در سال گذشته 105 درصد بوده است. و این در شرایطی است که نسبت بودجه عمرانی به بودجه عمومی کشور در بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. بودجه عمرانی کشور از این جهت مهم است که وجه اساسی رونق بازارها و خروج کشور از رکود و ایجاد اشتغال میباشد. البته این روند باید پایدار و با ثبات باشد تا بتوان بازخورد آن را مشاهده نمود.
🔹نکته مهم بعدی اینکه دولتها موظفند سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی را به صورت کامل بپردازند. اما برخی دولتها همچنان که سهم صندوق را نمیپردازند، به دلایل مختلف، از جمله کاهش درآمدهای کشور، با انتشار اوراق، بدهیهای مضاعفی نیز ایجاد میکنند. تحقق کامل سهم صندوق توسعه و تسویه به موقع بدهیهای دولت به واسطه افزایش درآمدهای نفتی، اقدام تحسینبرانگیزی است که در دوره فعلی شاهد آن هستیم.
🔅
نکته پایانی؛ نظم و انضباط در درآمدها باید منجر به نظم در برنامهریزیها میشود. آنچه در این عرصه مهم است این است که دولت بتواند به درستی مسیر پیشرفت را با دقت و بدون هیجانات و احساسات ریلگذاری کند. نکتهای که به نظر میرسد دولت سیزدهم به درستی آن را فهم کرده و در حال پیادهسازی آن است.
✍🏻علی محمدی
#ایران_قوی
🔘این کانال یک اتاق تحلیلی و تبیینی است :
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/majmaehadianbasir
#ثامن_نکا