🔰
تشویشِ معنایی در اذهانِ مدعیانِ روشنفکری...
💠 "محمود سریع القلم":«آیندهی کشور در گرو بینالمللی شدن است...» "فاضل میبدی": «تا در تعامل با دنیا به نتیجهی روشن نرسیم وضع اقتصاد همین است...»
🔹 یکی از مفاهیم غالب در جریان روشنفکریِ غربگرا در کشور همانا تعامل بین المللی و تمکین به قواعد حاکم بر نظام بین الملل با ادعای خروج از انزوایِ سیاسی است. پر واضح است که تعامل داشتن و پیوستن به یک ساختار بین المللی و تمکین به قواعد حاکم بر آن، به خودی خود دارای ارزش نبوده و نیست بلکه در راستای تحقق اهداف و تامین منافع ملی هر کشور تعریف میگردد.
🔸چرا که کشورهای موسِّس این ساختار بین المللی چون آمریکا و برخی کشورهای پر ادعای غربی نیز وقتی حضور در برخی معاهدات بینالمللی و پیروی از برخی ساختارهای جهانی را در مسیر منافع خویش ارزیابی نمیکنند با وقاحت تمام از آن خارج شده و ساختار موجود بینالمللی را ندیده میگیرند که برای نمونه؛ خروج آمریکا از برخی معاهدات و دور زدنِ شورای امنیت سازمان ملل در برخی اقدامات جهانی را میتوان در این راستا ارزیابی کرد.
🔹 و اما چگونه است؛ برخی روشنفکران غربمحور، بدون ارایهی تعریف دقیق (که جامع و مانع باشد) از مفاهیمی چون تعامل، بینالمللی شدن و... چشمبسته در پازلِ قدرتهایی ایفای نقش میکنند که به اسمِ جامعه جهانی و ادعایِ دموکراسی، صلح، امنیت، پیشرفت و... اما در حقیقت از یکسو جهان را در چند کشور زیادهخواهِ غربی چون خود خلاصه نموده و از سوی دیگر در عمل حکومتهایِ مردمی را ساقط و از دیکتاتورها حمایت نموده و برپاکنندهی جنگها و خالق و حامیِ جنایتکارانی چون القاعده، داعش و.... و در نهایت عامل عقبماندگی کشورهایِ ثروتمند غرب آسیا در مسیرِ غارت هر چه بیشتر منابع آن کشورها هستند.
🔸براستی؛ عقلانیت حکم میکند در بکارگیری الفاظ و مفاهیم؛ بار معنایی و جایگاه آن در منظومهی اندیشهای خویش را لحاظ کنیم و با تمییز بین ابزار و اهداف و درک راهبردها در مسیر تحققِ آنچه مطلوبِ جامعه است، گام بر داریم.
🔹 برای فهمِ درست این نگاهِ عقلانی توجه به سیرهی امامینِ انقلاب در برخورد با نظام سلطه و استکبار جهانی قابل توجه، بررسی و پیگیری است؛ امامین انقلاب از ابتدای مسیر با درک درست ماهیتِ دشمن و علتِ اصلیِ دشمنی دشمنان در کنار اهداف، شیوهها و میدانهایی که دشمن برای انحراف و نابودی انقلاب طراحی کرده بودند، توطئهها و فتنههای بزرگ و پیچیده (از کودتا ها و جنگ تحمیلی تا فتنههای متنوع از 78، 88، تا 96 و98 و سیاست فشار حداکثری و...) را با صبر راهبردی در کنار تبیین و ایجاد درک درست در بدنهی اجتماعی، بدست خود مردم خنثی نمودند و با همین نگاه انقلابی- عقلانی و بهره گیری از انباشتِ تجربی بود که گام اول انقلاب را پشت سر نهادیم و اینجاست که رهبر معظم انقلاب در طراحی گام دوم نیز، فراخوان مطالعهی تاریخِ قبل و بعد از انقلاب را دادند تا با فهم درستِ تجارب گذشته و برشمردنِ نقاط ضعف و قوتِ مسیری که گذشت، آسیب ها و چالشهای موجود را در راهی که به سوی آینده در پیش داریم، رفع و دفع نماییم. ان شاء الله
✍🏻جواد خسروی
#جهاد_تبیین